1.0 MATLAMAT
Matlamat agung dalam Tariqat Ghazaliyyah ialah untuk
“memandang Wajah Allah” khususnya di akhirat nanti. Matlamat sepanjang hayat di
dunia ini dari segi kerohaniannya ialah berusaha untuk menyelesaikan ilmu
mu’amalah dan mencapai kedudukan yang terbaik yang mampu dicapai dalam ilmu
mukasyafah.
Imam Al-Ghazali menyatakan dalam kitabnya Ihya’
‘Ulumuddin : “Pengetahuan yang menuju ke akhirat itu terbahagi kepada ilmu
mu’amalah dan ilmu mukasyafah.”
Katanya lagi dalam Ihya’ : “Yang aku maksudkan dengan
“ilmu akhirat” ialah dua iaitu ilmu mu’amalah dan ilmu mukasyafah. Matlamat
ilmu mu’amalah ialah ilmu mukasyafah, dan matlamat ilmu mukasyafah ialah
mengenal Allah Ta’ala.”
Kedua-dua ilmu jalan ke akhirat ini ialah ilmu wilayah
hati. Persoalan hati ini menurut Imam Asy-Syahid Hasan al-Banna dalam Usul 20,
Usul ke-17 : “Amal hati lebih penting daripada amal anggota zahir. Mencari
kesempurnaan dalam kedua-dua bidang amal dituntut oleh syarak sekalipun taraf
tuntutan itu berbeza.”
Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin karya Imam Al-Ghazali merupakan
kitab huraian “soal hati” yang terbesar dalam Islam. Imam Al-Ghazali sendiri
ialah mahaguru tabib kepada penyakit-penyakit hati, sebagaimana akui Prof.
Hamka dalam bukunya “Tasauf Moden” : “Imam Al-Ghazali, orang tua (orang lama)
dan qiblat kepada segala tabib (semua doktor) jiwa…….”
Dalam kitab Al-Munqiz min adh-Dhalal pula Imam Al-Ghazali
mengakui : “Aku berkeyakinan bahawa orang-orang sufi adalah golongan yang
mengikut jalan yang semata-mata menuju Allah. Cara hidup mereka adalah
sebaik-baik kehidupan, jalan (tariqat) yang dilalui adalah jalan (tariqat) yang
paling tepat, dan akhlak mereka dalah sebersih-bersih akhlak.”
Sementera itu Prof. Dr. H. Aboebakar Aceh menulis dalam
bukunya Pengantar Ilmu Hakikat & Ma’rifat : “Imam Al-Ghazali mengambil
keputusan, bahawa ma’rifat yang yakin bukanlah ma’rifat orang awam, bukanlah
ma’rifat yang diperolehi ulama ilmu kalam dan filsafat (falsafah), tetapi
adalah yang ditujuinya ma’rifat menurut arti tasawwuf, yang berdasarkan atas
perasaan, kerohanian dan mukasyafah keTuhanan.”
Antara matlamat lain tarbiyyah dalam ilmu mukasyafah
ialah : “Kamu hendaklah berabdi/beribadah kepada Allah seolah-olah kamu
memandang-Nya.” (Bukhari & Muslim)
Lagi, untuk mencapai maqam sentiasa dalam keadaan
mengingati Allah dengan mengalahkan pengaruh syiatan : “Syaitan telah
menguasai mereka lalu membuatkan mereka lupa mengingati Allah.”
(Al-Mujadilah : 19)
“Kalaulah tidak kerana syaitan itu sering berputar
di sekeliling hati anak-anak Adam, nescaya mereka akan dapat melihat kerajaan
langit dan bumi.” (Ahmad)
Antara matlamat lain dalam tarbiyyah ilmu mu’amalah ialah
: “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak (akhlak zahir
dan akhlak batin) yang mulia.” (Ahmad, Al-Hakim, Thabrani dll)
“Tidak ada satu perkara yang paling berat yang
diletakkan dalam neraca hamba di Hari Qiamat kelak lebih daripada akhlak (zahir
dan batin) yang mulia.” (Abu Dawud, Turmizi)
Mencapai ma’rifatullah dan cinta Allah.
2.0 AMALAN
Zikir harian Tariqat Ghazaliyyah adalah sebanyak 1,000
kali pada setiap hari iaitu :
Hari Ahad – Ya Hayyu Ya Qayyum.
Hari Isnin – Laa haula wa laa quwwataillaa billaa hil
‘aliyyil ‘aziim.
Hari Selasa – Selawat ke atas Nabi saw (apa-apa jenis
selawat yang sesuai).
Hari Rabu – Istighfar sekuarang-kurangnya :
“Astaghfirullaahal ‘aziim”.
Hari Khamis : Subhanallaahi wa bihamdih, subhanallahil
‘aziim.
Hari Jumaat : Ya Allah.
Hari Sabtu : Laa Ilaahaillallaah.
Wirid harian tariqat ini pula yang dibaca 10 kali setiap
satunya ialah :
لَا
إِلهَ إِلَّا اللهَ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ, لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ
يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْئٍ قَدِيْرٌ
سُبْحَانَ
اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ
سُبُّوحٌ
قُدُّوسٌ رَبُّ المَلاَئِكَةِ وَالرُّوحِ
سُبْحَانَ اللهِ العَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ
أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ
الْحَيَّ الْقَيُّومَ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ
اللَّهُمَّ
لاَ مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا
الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ
لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ الْـمَلِكُ الْـحَقُّ المُبِينُ
بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
اللَّهمَّ صلِّ على سيدنا محمد عبدِكَ ونبيِّكَ
ورسُولِكَ النَّبيِّ الأُمِّيِّ وعلى آلِه وصحبِه وسلِّم
أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِيعِ الْعَلِيمِ مِنَ الشَّيْطَانِ
الرَّجِيم: رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ
الشَّيَاطِينِ, وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُون
Zikir dan wirid ini disusun untuk melahirkan keseragaman
amal dan pertautan hati, bukannya wajib. Seperti mana doa yang dibacakan dalam
majlis-majlis, semua orang mengaminkan doa yang sama. Padahal tidak ada
kemestian pun doa kita kena mengikut susunan doa si pembaca doa.
Begitu juga kita lihat di sebahagian sekolah ada
ayat-ayat Al-Quran atau lafaz zikir tertentu yang dibaca beramai-ramai secara
seragam dalam perhimpunan harian pada waktu pagi, padahal setiap murid boleh
membaca apa sahaja ayat Al-Quran atau lafaz zikir yang disukainya, tidak
ditetapkan pun dalam Islam. Ada sekolah yang pelajar-pelajarnya membaca beramai-ramai
Ayat Kursiy, ada sekolah yang membaca Al-Fatihah, ada juga yang membaca 3 Qul, ada
pula yang membaca Surah An-Naas 3 kali, dan sebagainya.
Fahamlah kita bahawa apabila sesuatu perkumpulan itu
melakukan amal yang sama, antara matlamat mereka ialah untuk mendapatkan
keseragaman dan semangat kekitaan.
3.0 TARIQAT
Sebelum dan pada zaman Imam Al-Ghazali dan adiknya Imam
Ahmad Al-Ghazali, perkataan “tariqat”
membawa erti jalan/cara/kaedah dan bukannya organisasi/berstruktur. Selepas
zaman mereka barulah muncul tariqat-tariqat dalam bentuk organisasi. Maka
muncullah nama pelbagai tariqat sebagaimana yang kita kenali sampailah ke hari
ini. Oleh umumnya itu ada 3 jenis tariqat iaitu :
1. Tariqat yang membawa maksud jalan/kaedah/cara/manhaj/method.
2. Tariqat yang bersifat jalan dan organisasi sekaligus.
3. Dan ada pula tariqat yang lebih bersifat organisasi.
(*Prof. Dr. H. Aboebakar Aceh dalam bukunya Pengantar
Ilmu Hakikat & Ma’rifat menulis : “Perkataan tariq ini rupanya menarik
perhatian orang sufi lalu dijadikan suatu istilah dengan pengertian-pengertian
tertentu. Dengan demikian perkataan tariq atau tariqah itu menurut L. Massignon
mempunyai dua pengertian dalam dunia sufi. Pertama, dalam abad ke IX dan ke X
Masehi bererti cara pendidikan akhlak dan jiwa bagi mereka yang berminat
menempuh hidup sufi. Kedua, sesudah abad ke XI Masehi, tariqah itu mempunyai
pengertian suatu gerakan yang lengkap untuk memberikan latihan-latihan rohani
dan jasmani dalam segolongan orang-orang Islam menurut ajaran-ajaran dan
keyakinan-keyakinan tertentu.)
Tariqat Ghazaliyyah bersifat jalan/kaedah/cara, dan masih
dikekalkan sifatnya sehinggalah ke hari ini. Dinamakan Tariqat Ghazaliyyah
bukanlah kerana ia satu organisasi, tetapi sekadar untuk menandakan bahawa ia
adalah jalan yang diasaskan oleh Imam Al-Ghazali. Tariqat Ghazaliyyah pernah
cuba diorganisasikan sebagaimana tariqat-tariqat lain, antaranya oleh Abdul
Qahir Abu Najib as-Suhrawardi dan Syeikh Muhammad As-Suhaimi, tetapi tidak
mendapat sambutan daripada ikhwan tariqat ini sendiri. Oleh itu, Tariqat
Ghazaliyyah lebih selesa sebagaimana manhaj asalnya sehinggalah ke hari ini.
Dari satu sudut, pegangan sebegini membuatkan nama
Tariqat Ghazaliyyah tenggelam berbanding nama tariqat-tariqat lain. Sangat
kurang nama syeikh-syeikh Tariqat Ghazaliyyah yang dikenali ramai kecuali di
peringkat awal sahaja seperti ‘Ainul Qudhat, Ibnu Tumart, dan Abdul Qahir Abu
Najib as-Suhrawardi. Selepas itu umumnya tidak ada lagi nama syeikh-syeikh
Tariqat Ghazaliyyah yang masyhur. Lebih-lebih lagi kerana mereka memang tidak
mahu masyhur dan Tariqat Ghazaliyyah bukanlah hadir dalam bentuk organisasi,
maka nama-nama pimpinannya tidaklah selalu disebut-sebut.
Sememangnya Tariqat Ghazaliyyah dan ikhwannya sangat
“low-profile”. Selepas Imam Al-Ghazali dan Imam Ahmad Al-Ghazali, mungkin tidak
ada sesiapa pun yang menggunakan gelaran imam. Bahkan gelaran syeikh, maulana
atau seumpamanya pun tidak dipakai. Sebab itu kita biasa menyebut nama
tokoh-tokohnya dengan nama sahaja seperti Ibnu Tumart, ‘Ainul Qudhat, Abdul
Qahir Abu Najib dan lain-lain. Cuma orang kebelakangan ini yang menulis gelaran
syeikh dan lain-lain sebagai tanda penghormatan terhadap mereka. Hal ini
bukanlah satu kesalahan, cuma ia bukanlah kebiasaan dalam Tariqat Ghazaliyyah.
Ikhwan Tariqat Ghazaliyyah juga memang tidak menisbahkan
nama mereka kepada tariqat ini. Contohnya, kita tidak akan terjumpa ikhwan yang
namanya Abu Bakar al-Ghazali, Yahya Gilbert Al-Ghazali, Abdullah Wong
Al-Ghazali, Husain Yamata Al-Ghazali, Abu Zulfiqar Al-Ghazali atau sebagainya.
Yang biasa kita jumpa contohnya Abu Bakar an-Naqsyabandi (Tariqat Naqshabandiyyah),
Yahya Gilbert Asy-Syazili (Tariqat Syaziliyyah), Abdullah Wong Al-Qadiri
(Tariqat Qadiriyyah), Abdur Rahman Al-Haqqani, Abdullah Tahir al-Khalidi dan
sebagainya. Sekiranya ada terjumpa ikhwan yang melakukannya, hal itu tidaklah
menjadi satu kesalahan cuma ia bukanlah budaya dalam Tariqat Ghazaliyyah.
Hanya Imam Muhammad Al-Ghazali dan adiknya Imam Ahmad
Al-Ghazali yang bergelar imam dan menyandarkan nama mereka kepada Al-Ghazali.
Gelaran itu pun bukan kerana mereka menisbahkannya kepada Tariqat Al-Ghazaliyyah
tetapi kerana mereka berasal dari Ghazalah di Tus, Khurasan.
Oleh sebab itu sangat sukat untuk kita mengesan ikhwan
Tariqat Ghazaliyyah ini di Nusantara. Sudahlah mereka tidak menisbahkan diri
mereka kepada tariqat ini, umumnya mereka tidak berorganisasi (memakai tariqat
ini untuk diri sendiri atau dalam kumpulan kecil sahaja), bersikap sangat
‘low-profile’, dan sebahagiannya
pejuang-pejuang menentang penjajah (yang membuatkan mereka terpaksa merahsiakan
diri atas sebab-sebab tertentu).
Kalau kita perhatikan sejarah Nusantara, ramai juga tokoh
ulama yang kita tidak tahu apakah tariqat yang mereka lalui kerana tidak pernah
dinyatakannya. Apabila orang-orang
kemudian membuat kajian terhadap tokoh-tokoh ini, mereka pun membuat
agak-agakan bahawa tokoh ini bertariqat sekian-sekian. Sebenarnya sebahagian
daripada mereka itu bertariqat Ghazaliyyah.
Perlu difahami juga tentang maksud “tariqat
al-Ghazaliyyah” yang terdiri daripada beberapa jenis :
1. Tariqat atau jalan Imam Al-Ghazali dalam agama dan kehidupannya.
Tariqat jenis ini hanyalah untuk Imam Al-Ghazali dan sangat sukar dihampir oleh
orang lain. Yang agak hampir dengan tariqat jenis ini antaranya ialah Imam
Ahmad Al-Ghazali dan kemudiannya mungkin Syeikh ‘Ain al-Qudhat. Orang yang
hendak berusaha mengikuti tariqat ini hendaklah berusaha menguasai ilmu-ilmu
yang dikuasai oleh Imam Al-Ghazali dan pandangan-pandangannya. Hendak menguasai satu cabang sahaja daripada
ilmu-ilmunya pun sudah sangat sukar, apatah lagi seluruh ilmunya. Pendek kata,
Tariqat Al-Ghazaliyyah jenis ini sudah tidak ada lagi pada hari ini.
2. Tariqat yang dimaksudkan sebagai jalan kerohanian Imam
Al-Ghazali. Yang inilah yang biasanya dimaksudkan oleh umat Islam dengan
Tariqat Al-Ghazaliyyah. Umumnya tariqat jenis ini boleh dilalui oleh semua
orang dan masih ada sehingga ke hari ini.
3. Tariqat yang membawa maksud suatu organisasi jemaah orang-orang
yang mengamalkan sesuatu jalan kerohanian (dalam skop penulisan ini bermaksud
suatu organisasi jemaah orang-orang yang mengamalkan jalan kerohanian yang
pernah dilalui Imam Al-Ghazali). Umumnya tariqat-tariqat yang ada hari ini
adalah dalam bentuk ini. Namun Tariqat
Ghazaliyyah sangat sukar untuk diorganisasikan menyebabkan ia masih kekal
sebagai tariqat jenis yang kedua di atas tadi. Memang masih ada organisasi
Tariqat Ghazaliyyah di sana-sini tetapi boleh dikatakan semuanya kecil-kecilan
dan tidak kukuh, sekadar untuk beraktiviti bersama-sama pada masa-masa tertentu
sahaja.
Persoalan : Saya takut mengambil Tariqat
Ghazaliyyah, takut “terikat”.
Pencerahan : Hendak terikat dengan apa itu?
Tariqat Ghazaliyyah umumnya bukanlah satu organisasi atau jemaah. Bahkan mata
pelajaran dalam tariqat ini boleh terus diamalkan walaupun kita bukan ikhwan
tariqat ini, sebagaimana Tariqah Alawiyyah. Masalah “terikat” langsung tidak
wujud dalam Tariqat Ghazaliyyah.
Persoalan : Saya mahu mengamalkan amalan-amalan
Tariqat Ghazaliyyah dan mahu menghadiri majlis-majlis yang berkaitan dengannya
tetapi saya tidak mahu melakukan apa-apa proses seperti berbai’ah, menerima
talkin, mengambil ijazah dan sebagainya. Bolehkah?
Jawapan : Tentu sahaja boleh. Tidak ada kewajipan
untuk hal itu semua.
4.0 PENAMPILAN
Tariqat Ghazaliyyah tidak mempunyai apa-apa perkara yang
khas dari segi penampilan. Tidak disyaratkan jenis pakaian atau perhiasan
tertentu seperti jenis serban, cara lilitan serban, bentuk kopiah, rekabentuk
jubah, bertongkat, cincin, selendang, selempang atau sebagainya. Pakaiannya
pakaian biasa sehari-hari. Sebegitulah pakaian Imam Al-Ghazali. Namun
digalakkan supaya membiasakan memakai kopiah, serban dan jubah apabila
berpeluang. Hendaklah berjanggut walaupun sekadar satu helai lagi pendek. Tidak
mengapa sekiranya memang jenis yang tidak tumbuh janggut walau sehelai, kerana
penyakit, kerana tugas atau yang seumpamanya.
Berjanggut menjadi pemberatan dalam tariqat ini antaranya
berdasarkan pesan-pesan Rasulullah saw :
“Cukurlah
misai dan peliharalah janggut.” (Bukhari, Muslim)
“Berbezalah
kamu daripada orang-orang musyrik, peliharalah janggut dan cukurlah misai.” (Bukhari, Muslim)
“Berbezalah kamu dengan orang-orang
musyrik, kerana mereka mencukur janggut dan memanjangkan misai.” (Muslim)
“Kami
diperintahkan supaya mencukur misai dan memanjangkan janggut.” (Muslim)
“Sepuluh
perkara termasuk fitrah – memotong misai, memelihara janggut….” (Muslim)
“Kamu
peliharalah janggut dan potonglah misai, dan janganlah kamu mencontohi Yahudi
dan Nasrani.” (Ahmad)
“Sesiapa
yang tidak memotong misainya, dia bukanlah daripada golongan kami.” (Turmizi)
“Janganlah
kamu mencontohi orang-orang asing, biarkanlah janggut kamu panjang.” (Al-Bazzar)
“Sesunggguhnya
orang-orang musyrik itu memelihara misai mereka dan mencukur janggut mereka.
Oleh sebab itu berbezalah kamu daripada mereka, dengan memelihara janggut dan
memotong misai.”
(Al-Bazzar)
Pengasas tariqat
ini iaitu Imam Al-Ghazali menulis di dalam kitabnya Ihya’ ‘Ulumuddin :
1.
“Mencabut bulu di bawah bibir itu adalah
bid’ah.”
2.
“Seorang lelaki yang datang kepada Khalifah
Umar bin Abdul Aziz sebagai saksi dalam suatu hal, maka ditolak kesaksiannya
kerana dia (orang itu) mencabut bulu di bawah bibirnya.”
3.
“Umar bin l-Khattab dan Ibn Abi Laila qadhi
Madinah menolak kesaksian orang yang mencabut janggutnya.”
4.
“Janggut itu adalah sebahagian dari tanda
kesempurnaan kejadian.”
Terdapat persamaan dengan Tariqat Al-Alawiyah dalam hal penampilan diri ini sebagaimana nukilan Habib Hasan bin Mohammad Al-Attas di http://habibhasanalattas.blogspot.com/2009/12/tarikat-ahlul-bait-3.html : “Seorang pengikut Tarikat al-Alawiyyah tidak dapat dikesan dengan pakaian atau amalan tertentu. Tarikat ini tidak menekankan kepada pakaian seragam atau wirid-wirid yang tertentu.”
Kesimpulan keseluruhannya, sekiranya seseorang syeikh
mahu mewujudkan apa-apa identiti pada penampilan ikhwannya, tidaklah menjadi
kesalahan tetapi hendaklah dijelaskan bahawa hal itu tidak berada dalam sukatan
tarbiyyah Tariqat Ghazaliyyah.
5.0 “PAKAIAN” DIRI
Setiap ikhwan Tariqat Ghazaliyyah hendaklah berusaha
untuk melalui sekurang-kurangnya satu kali keseluruhan kitab Ihya’ ‘Ulumuddin
dengan pengajian.Jika tidak mendapat majlis pengajiannya, bolehlah ditampung
dengan pembacaan sendiri sekiranya mampu.Setelah itu memadailah dengan
menjadikan kitab Minhaj al-‘Abidin sebagai pakaian diri tanpa perlu mengulang
lalu kitab Ihya’ ‘Ulumuddin. Sekiranya berpeluang untuk sentiasa memakai kitab
Ihya’ ‘Ulumuddin, pakaian itu adalah lebih baik.
Sekiranya tidak mendapat majlis kitab Ihya’ dan tidak
berkemampuan untuk membaca sendiri dan memahaminya, memadailah dengan mengikuti
majlis kitab Minhaj al-‘Abidin. Sekiranya tidak dapat juga, memadailah dengan
membaca sendiri kitab Minhaj. Sekiranya tidak berkeupayaan juga, ikutilah
mana-mana majlis pengajian kitab tasawuf tetapi masih berusaha untuk mencari
majlis kitab Minhaj.
Dalam konteks alam Nusantara ini, biasanya paling kurang
pun kitab atau majlis kitab Siyarus Salikin (karya Syeikh Abdus Samad
al-Falimbani) dijadikan “pakaian” memandangkan isi kandungannya bolehlah
dikatakan sebagai ringkasan kitab Ihya’ di alam Nusantara ini.
6.0 MAJLIS SAMPINGAN
Dalam Tariqat Ghazaliyyah, tidak ada sebarang majlis
khusus mingguan, bulanan, tahunan dan sebagainya seperti majlis haul atau
maulid. Sekiranya ada dilakukan dan dibudayakan, hal itu tidaklah menjadi
kesalahan, cuma hendaklah difahamkan bahawa hal itu bukanlah daripada Tariqat
Ghazaliyyah tetapi hanyalah aktiviti tambahan yang difikirkan sesuai oleh
syeikh/mursyid untuk ikhwan di bawahnya, bersesuaian dengan tempat dan keadaan.
Syeikh Muhammad As-Suhaimi (selaku salah seorang syeikh
dalam tariqat ini sebelum dia mengasaskan Tariqat Muhammadiyyah) ada
membudayakan Maulid Barzanji pada setiap malam Jumaat dan Maulid Ad-Diba’I pada
setiap malam Isnin. Kedua-dua majlis itu bukanlah daripada sukatan pendidikan
Tariqat Ghazaliyyah, tetapi tidak ada halangan untuk memanfaatkannya. Yang
tidak ada dalam sukatan, tidaklah dimestikan. Ikutlah budaya yang hendak
diterapkan oleh syeikh mursyid masing-masing tetapi hendaklah dijelaskan mana
kandungan tariqat yang asli dan mana yang bukan.
7.0 KARAMAH
Umumnya Tariqat Ghazaliyyah tidak berbicara tentang
karamah. Sangat sukar untuk mendengar kisah-kisah karamah dalam tariqat ini.
Karamah tidak menjadi tujuan dan tidak dimuatkan dalam sukatan pelajarannya.
Hampir-hampir tidak ada diperkatakan. Jika ada disentuh pun ketika bual kosong
sesama ikhwan, tidak dalam proses tarbiyyah. Orang yang berminat dengan hal-hal
karamah, Tariqat Ghazaliyyah bukanlah tempat yang menggembirakan.
Imam Al-Ghazali
dan adiknya Imam Ahmad al-Ghazali banyak karamah mereka tetapi jika kita
renung-renungkan, sangat sukar hendak mendapatkan apa-apa catatan tentang hal
itu. Begitu juga dengan para penerus Tariqat Ghazaliyyah. Sekali imbas, seolah-olah
tokoh-tokoh Tariqat Ghazaliyyah tidak ada karamah, kalau ada pun sangatlah
sedikit. Tidak seperti tokoh-tokoh lain terutamanya wali-wali Allah yang banyak
kisah karamah mereka. Hal ini kerana Tariqat Ghazaliyyah memang sangat kurang
(mengelakkan) berbicara hal ehwal berkaitan karamah. Pada pandangan tariqat
ini, banyak berbicara tentang hal ehwal karamah hanya akan mencuri masa kita
dalam kehidupan yang tidak selama mana pun di dunia ini. Lebih baiklah alihkan
perhatian kepada hal-hal yang lebih penting.
Dalam kitabnya Kimiya’ As-Sa’adah, Imam Al-Ghazali
memetik kata-kata (doa) Bayazid Bustami : “Wahai Tuhan! Beberapa individu telah
meminta dan berjaya mendapat kebolehan untuk melakukan karamah – berjalan di
atas permukaan air, terbang di udara, namun aku tidak meminta itu semua.
Beberapa individu lain telah meminta dan berjaya mendapatkan harta benda, namun
bukan itu pula yang kuminta.”
8.0 ILMU LADUNI
Menurut Imam, ilmu laduni ialah ilmu yang boleh
diusahakan tetapi hanya Allah yang menentukan. Sebab itu sukatan pelajaran
tentang ilmu laduni terdapat dalam tariqat ini. Imam sendiri ada menyusun
sebuah kitab yang khusus membicarakan ilmu laduni dan kaedah-kaedah untuk
mendapatkannya iaitu Ar-Risalah al-Laduniyyah. Yang diajarkan itu ialah tentang
ilmu laduni, bukannya ilmu laduni itu sendiri. Hal ini kerana ilmu laduni
bukanlah ilmu yang boleh diajar atau dipelajari. Ia adalah anugerah Allah
kepada hamba-hamba-Nya yang soleh. Hendaklah dibezakan antara “pelajaran
tentang ilmu laduni” dengan “pelajaran ilmu laduni”. Dalam Tariqat Ghazaliyyah,
kita hanya mempelajari kitab Ar-Risalah al-Laduniyyah karangan Imam Al-Ghazali
untuk mengetahui tentang ilmu laduni. Itu sahaja.
9.0 DAKWAAN-DAKWAAN
Dalam Tariqat Ghazaliyyah tidak ada dakwaan-dakwaan yang
hebat-hebat. Tidak diperkatakan di dalam tariqat ini dakwaan seperti Tariqat
Ghazaliyyah inilah tariqat terbaik, tariqat akhir zaman, tariqat Al-Mahdi,
tariqat Nabi Isa, tariqat tersunnah, tariqat nombor satu atau sebagainya. Semua
ini tidak dibicarakan dalam Tariqat Ghazaliyyah.
Dakwaan yang dibuat oleh Syeikh Muhammad as-Suhaimi dalam
kitabnya bahawa Tariqat Ghazaliyyah ini adalah “sebaik-baik dan seafdhal-afdhal
tariqat” sebelum beliau mengasaskan Tariqat Muhammadiyyah adalah pandangan
peribadinya, bukannya pegangan atau ajaran
Tariqat Ghazaliyyah. Harap dapat dibezakan antara pandangan peribadi
dengan ajaran asal.
10.0 MUZIK
Tariqat Ghazaliyyah memandang penggunaan apa jua alat
muzik adalah diharuskan, selagi tidak bercampur dengan hal-hal yang salah di
sisi syara’. Hal ini dijelaskan oleh Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’
‘Ulumuddin (Menghidupkan Ilmu-ilmu Agama) dan Kimiya’ As-Sa’adah (Kimia
Kebahagiaan), dan dipertegaskan lagi oleh adiknya Imam Ahmad al-Ghazali dalam
kitabnya Bawariq al-Ilma ar-Rad ‘ala man Yuharrim as-Sama’ bi al-Ijma’ (Kilauan
Cahaya Terang dalam Menolak Orang yang Mengharamkan Muzik Melalui Ijma’).
Sungguhpun begitu, Tariqat Ghazaliyyah tidak menganjurkan
apa-apa majlis zikir beramai-ramai yang berbentuk gerakan badan atau beralat
muzik. Hal itu bukanlah daripada sukatan pelajaran Tariqat Ghazaliyyah, namun
majlis-majlis sedemikian yang bersesuaian syarat-syaratnya dengan kehendak
agama tidaklah boleh dikatakan salah.
11.0 ZIKIR MENARI
Tariqat Ghazaliyyah tidak mengamalkan zikir menari,
berzikir sehingga menari, berzikir sambil menari, berzikir lalu menari atau
sebagainya. Begitu juga dengan perlakuan terlompat-lompat, berguling-guling, meronta-ronta atau seumpamanya.
Kita hendaklah membezakan antara “berzikir - beraktiviti”
dengan “beraktiviti - berzikir. Contoh-contoh di atas tadi ialah perlakuan “berzikir
– beraktiviti” atau “berzikir – teraktiviti”.
Contoh beraktiviti dan berzikir, beraktiviti lalu
berzikir, beraktiviti sambal berzikir dan seumpamanya pula ialah kita
berjogging sambil berzikir, berlumba lari lalu terzikir, mendayung kayak dan
berzikir, bersilat dalam keadaan berzikir, dan sebagainya. Jenis yang kedua ini
memang menjadi amalan Tariqat Ghazaliyyah.
Untuk duduk berseorangam atau beramai-ramai, melafazkan
zikir secara perlahan atau keras, lalu kemudiannya “teraktiviti’ seperti
memekik-mekik, menari-nari, berhempas-pulas atau sebagainya, tidaklah menjadi
praktik dalam Tariqat Ghazaliyyah.
Jalan Tariqat Ghazaliyyah lebih kepada bersunyi-sunyi dan
bersendiri.
12.0 KEDUNIAAN
Dalam Tariqat Ghazaliyyah, “tidak ada apa-apa”. Orang
yang “mencari apa-apa” (nama, sanjungan, gelaran, harta, keselesaan dan
kemewahan hidup, pengikut, hal-hal luar biasa, penghormatan orang, “title”,
kedudukan dan sebagainya) di dalam
tariqat ini, mereka akan kecewa. Jika mahu “mencari apa-apa”, kenalah
mencarinya di tempat lain. Setinggi mana pun kedudukan kita di tempat lain,
dalam pemerintahan, dalam tariqat-tariqat lain, dalam gerakan, jemaah, bidang
agama dan sebagainya, apabila menyertai Tariqat Ghazaliyyah, kita “tidak ada
apa-apa” melainkan salah seorang abdi Allah (hamba Allah, abdullah).
Dalam Tariqat Ghazaliyyah, orang yang “mencari apa-apa”,
dia akan hampa. Sebaliknya orang yang tidak “mencari apa-apa”, dengan izin
Allah tidak mustahil dia akan “mendapat segala-galanya”. Wallahu’alam.
Tariqat Ghazaliyyah
ini khusus sebagai satu jalan kerohanian untuk Allah semata-mata. Tariqat ini
bukanlah tempat untuk mencari selain daripada itu seperti ilmu seni beladiri,
ilmu perubatan, ilmu kesihatan, ilmu-ilmu luar biasa, ilmu gagah, atau sebagainya. Namun tidak dinafikan pengamalan
tariqat ini dengan izin Allah banyak membantu kemajuan kita dalam bidang-bidang
lain yang kita ceburi. Hal ini kerana pengamalan tariqat ini dengan izin Allah
sebenarnya merapatkan hubungan kita dengan Allah. Apabila hubungan kita dengan-Nya
sudah rapat, apa-apa hajat pun mudah untuk dikabulkan-Nya. Di situlah
hubungannya.
Imam
Al-Ghazali menyatakan dalam Ihya’ : “Dan tidaklah tujuan menuntut ilmu itu
untuk menjadi pemimpin, untuk memperoleh harta dan kemegahan, untuk melawan
orang-orang bodoh, dan untuk berbangga kepada teman-teman.”
13.0 KEBENARAN BERAMAL
Amalan-amalan asas Tariqat Ghazaliyyah khususnya Zikir
Harian dan Wirid Harian boleh diamalkan oleh sesiapa sahaja yang mendapat tahu
tentangnya. Sistem pengijazahan amalan tidaklah diberatkan sebagaimana umumnya
dalam tariqat-tariqat lain memandangkan Tariqat Ghazaliyyah umumnya bukanlah
berbentuk organisasi tetapi lebih bersifat “untuk semua”.
Hal ini telah dicontohi oleh Tariqat Alawiyah yang
dikenali juga sebagai Tariqah As-Sadah Ba’lawi. Amalan-amalan asas Tariqat
Alawiyah boleh diamalkan oleh sesiapa sahaja sekalipun tidak melalui apa-apa
proses seperti bai’ah, talqin, pemberian khirqah atau sebagainya. Contohnya,
jika kita terbaca tentang wirid tariqat ini dan mahu mengamalkannya, boleh
terus diamal tanpa perlu mengambilnya daripada mana-mana individu yang
berautoriti dalam Tariqat Alawiyah tersebut.
(Sebenarnya Tariqat Alawiyah banyak mendapat inspirasinya
daripada Tariqat Ghazaliyyah.
Menurut Habib Hasan bin Mohammad Al-Attas http://habibhasanalattas.blogspot.com/2009/12/tarikat-ahlul-bait-3.html
: “Tarikat al-Alawiyah adalah Tarikat Ahli Sunnah wal Jama’ah. Ia berpegang
teguh kepada al-Quran, dan Sunnah Rasulallah s.a.w. dan amalan para salaf.
Zahirnya adalah al-Ghazaliyyah ataupun apa yang terdapat dalam kitab Imam
al-Ghazali seperti Bidayah al-Hidayah, Ihya Ulumuddin, Minhaj al-Abidin dan
lain-lain.”)
Cuba kita lihat amalan Zikir Harian tariqat Ghazaliyyah.
Amalan ini tersebar ke serata pelusuk masyarakat secara begitu sahaja walaupun
tanpa melalui apa-apa proses pengijazahan atau mana-mana muallim Tariqat
Ghazaliyyah. Sebab memang begitulah method tariqat ini menyebar ke dalam
masyarakat sejak zaman Imam Al-Ghazali lagi.
Kita sering terlihat poster-poster, sebaran-sebaran,
risalah-risalah dan sebagainya yang memaparkan Zikir Harian di RNR,
masjid-masjid, surau-surau, sekolah-sekolah, pejabat-pejabat, serata internet,
media massa dan lain-lain. Biasanya ditulis sebagai “Zikir Harian” sahaja.
Adakalanya dinyatakan sebagai “Zikir Harian Imam Al-Ghazali”. Dan hampir-hampir
tidak ada lagi yang memaparkannya sebagai “Zikir Harian Tariqat
Al-Ghazaliyyah”.
Siapa yang melakukan sebaran-sebaran atau promosi itu? Hampir
semua penyebar itu ialah orang-orang biasa yang bukan bertariqat
Al-Ghazaliyyah, bahkan mereka tak tahu menahu pun kaitan amalan itu dengan
Tariqat Ghazaliyyah. Mendengar tentang Tariqat Ghazaliyyah pun majoritinya
tidak pernah.
Maksudnya amalan-amalan Tariqat Ghazaliyyah ini memang
sifatnya menyerap secara bebas dalam kalangan umat Islam tanpa perlu
dinisbahkan kepada tariqat ini lagi. Majoriti besar umat Islam tidak tahu pun
bahawa Zikir Harian yang mereka lihat atau amalkan itu adalah daripada Tariqat
Ghazaliyyah.
Satu lagi amalan Tariqat Ghazaliyyah yang pernah menyebar
dalam masyarakat ialah Wirid Harian. Di merata tempat orang mengamalkannya.
Cuma sejak tahun-tahun 90-an sehingga sekarang nampaknya amalan ini sudah semakin dilupakan. Kita
perhatikan, amalan Zikir Harian dan Wirid Harian daripada Tariqat Ghazaliyyah
ini tersebar bagaikan air hujan menimpa bumi. Ia jatuh ke atas seluruh ahli
masyarakat. Sesiapa yang mahu menakung airnya boleh berbuat demikian dan
sesiapa yang tidak mahu menakungnya juga dipersilakan. Tidak ada mana-mana syeikh,
muallim atau ikhwan tariqat ini yang turun dari masjid ke masjid misalnya untuk
mengesahkan pengamalan dalam masyarakat.
Kesimpulannya, secara umumnya amalan-amalan Tariqat
Al-Ghazaliyyah ini tidak tersebar melalui kaedah majoriti tariqat lain yang
mempunyai proses tertentu.
Soalan : Bolehkah saya mengamalkan Zikir Harian
sedangkan saya tidak mengambil amalan ini daripada mana-mana guru Tariqat Ghazaliyyah?
Jawapan : Boleh.
Soalan : Bolehkah orang-orang yang berfahaman
Salafi Wahhabi, Syiah, SIPLIS (sekularisme, pluralisme, liberalisme) dan
lain-lain mempelajari Tariqat Ghazaliyyah?
Jawapan : Boleh saja. Semoga pelajaran itu dapat
menjadi laluan awal kepada mereka ke arah manhaj ASWJ yang tulen. Bahkan
orang-orang bukan Islam pun boleh sekiranya mahu mengambil tahu tentang tariqat
ini. Semoga hal itu menjadi laluan awal mereka untuk memeluk agama Islam.
Soalan : Bolehkah saya mahu mendapatkan pengijazahan
atau pengesahan amalan?
Jawapan : Boleh, tapi hal ini tidaklah menjadi
pemberatan dalam Tariqat Ghazaliyyah. Boleh terus diamalkan sahaja
amalan-amalan itu. (Namun mereka yang bakal dilantik sebagai mua’llim atau
mursyid tariqat ini mestilah mereka yang sudah diijazahkan amalan, pengetahuan
dan tariqat ini).
Soalan : Adakah tariqat ini khusus untuk umat
Islam yang bermazhab fiqh tertentu?
Jawapan : Tidak. Tidak semestinya kami bermazhab
Asy-Syafi’i maka ikhwan yang lain pun mesti bermazhab Syafi’i juga.
Soalan : Kami adalah ahli jemaah/perkumpulan
sekian-sekian (seperti Tabligh, Ikhwanul Muslimin, tariqat Naqshabandiyyah, tariqat
Tinajiyyah, NGO tertentu, ISMA, ABIM, Haluan, Hizbut Tahrir, parti-parti
politik berasaskan Islam, IKRAM, atau sebagainya). Bolehkah bertariqat
Ghazaliyyah?
Jawapan : Tentu sahaja boleh. Bertariqat Ghazaliyyah tidak akan mengganggu
perjalanan gerak kerja anda bersama jemah/perkumpulan yang anda sertai
memandangkan betapa ringkas dan mudahnya amalan-amalan dalam Tariqat
Ghazaliyyah ini. Ikhwan Tariqat Ghazaliyyah tidak dihalang untuk menganggotai
mana-mana jemah/perkumpulan yang sesuai, cuma mungkin jemaah/perkumpulan itu
yang tidak senang jika ahli-ahlinya bertariqat Ghazaliyyah. Antara pegangan
Tariqat Ghazaliyyah ialah tidak berebut ahli dengan mana-mana pihak. Tariqat
ini yang masih kekal sebagai “jalan” dan bukannya jemaah/organisasi, oleh itu
ia tidak mencari dan mengumpul ahli, tetapi terus menyebar ke seluruh
masyarakat sebagaimana sebelum-sebelum ini. Kita bebas untuk datang dan pergi
dalam tariqat Ghazaliyyah.
14.0 TARBIYYAH LANJUTAN
Antara pelajaran lanjutan dalam Tariqat Al-Ghazaliyyah
ini ialah kupasan kitab Imam seperti Al-Munqiz min adh-Dhalal, Ar-Risalah
Al-Laduniyyah dan Misykatul Anwar. Ketiga-tiganya karangan Imam Al-Ghazali. Sekiranya
tidak dikupas kitabnya pun, memadailah dengan guru mengasuh ikhwannya dengan
berbekalkan panduan-panduan daripada kitab-kitab itu.
15.0 BACAAN TAMBAHAN
Sekiranya ada keluangan waktu, ikhwan Tariqat Ghazaliyyah
bolehlah membelek-belek kitab Qut al-Qulub (Abu Talib Al-Makkiy) yang dalam
bahasa Indonesianya ialah Quantum Qalbu,
kitab Sawanih (Imam Ahmad Al-Ghazali), dan kitab Tamhidat (Syeikh Ain
al-Qudhat Hamadani) dan lain-lain.
16.0 TAWASUL
Tariqat Ghazaliyyah mengakui penggunaan tawasul yang bersesuaian dengan lunas-lunas agama
Islam. Namun begitu umumnya Tariqat Ghazaliyah tidak mengamalkan tawasul. Apa
sahaja bentuk hubungan dengan Allah SWT memang dilatih sedari awal tarbiyyah
supaya dilakukan secara langsung/terus. Jika hendak bertawasul pun ketika dalam
darurat atau kecemasan, sebagaimana dalam kisah tiga orang yang terperangkap
dalam gua lalu mereka bertawasul dengan amalan mereka, dan tawasul Saiyidina
Umar r.a kepada Abbas r.a apabila kemarau hebat melanda wilayah mereka. Pendek
kata, hal ehwal tawasul sangat jarang diperkatakan dalam tariqat ini,
lebih-lebih lagi apabila seseorang itu sudah melalui isi pelajaran kitab
Misykatul Anwar.
Menurut Imam Asy-Syahid Hasan al-Banna dalam Usul 20,
Usul ke-15 : “Mengiringi doa dengan melakukan tawasul kepada Allah melalui
makhluknya adalah masalah khilafiyyah dan cara berdoa, bukan tergolong dalam
masalah aqidah.”
17.0 MENZIARAHI TINGGALAN, MAKAM, BINAAN ATAU
SEBAGAINYA
Ziarah ke tempat-tempat ini tidak dilakukan secara
khusus. Ikhwan Tariqat Ghazaliyyah tidak melakukan perjalanan khusus untuk
menziarahi tempat-tempat ini kecualilah jika secara kebetulan tempat-tempat itu
berada dekat benar dengan lokasi di mana kita sedang berada ataupun memang kita
sedang melakukan kajian yang berkaitan. Membuat rombongan khas untuk menziarahi
tempat-tempat itu tidak dipraktikkan dalam Tariqat Ghazaliyyah.
Menurut Hasan Al-Banna dalam Usul 20, Usul ke-14 : “Menziarahi
kubur adalah Sunnah yang disyari’atkan dengan syarat menurut cara yang maasur
(cara yang diterima daripada Rasulullah saw).”
Usul ke-13 pula mengatakan : “Mengasihi dan
menghormati para solehin berdasarkan amal-amal soleh yang mereka lakukan adalah
satu sudut dari qurbah (menghampirkan diri kepada Allah).
Soalan : Adakah amalan berdoa di atas kubur
dilakukan?
Jawapan : Berdoa di tepi, di sisi, berhampiran
atau di kawasan kubur tidaklah menjadi kesalahan, bukannya berdoa dalam keadaan
jasad kita sedang berada di atas mana-mana kubur.
Soalan : Bagaimana dengan amalan berdoa kepada
ahli kubur itu?
Jawapan : Kita memohon doa kepada Tuhan, bukannya memohon
doa kepada mana-mana makhluk termasuklah ahli kubur itu.
18.0 BERTAPA
Tariqat Ghazaliyyah sangat menganjurkan amalan bertapa
tetapi bukanlah bertapa sebagaimana yang biasa difahami orang ramai. Tidak
anjurkan sebarang aktiviti mengasingkan diri di tempat-tempat terpencil seperti
di hutan, bukit, gua, sungai, danau, rumah kosong, perkuburan, tempat keramat, lokasi
pelik dan sebagainya. Sebaliknya uzlah yang sangat digalakkan dalam Tariqat
Ghazaliyyah ini hendaklah dilakukan di masjid-masjid walaupun pada sepanjang
tahun, atau setiap malam, lebih-lebih lagi pada sepanjang bulan Ramadhan dan
lebih khusus lagi pada 10 malam terakhir. Bertapalah sebanyak mana pun, memang
digalakkan asalkan janganlah sampai terganggu urusan penting seharian. Satu
lagi tempat pertapaan yang digalakkan ialah di kediaman sendiri, iaitu pada
sudut-sudut yang sunyi terutamanya pada malam hari. Terpulanglah sama ada untuk
menghidupkan waktu-waktu tertentu, dua pertiga malam, seluruh malam ataupun
seluruh hari. Bertapalah sepuas-puasnya dalam keadaan melakukan amal-amal
soleh.
Soalan : Bukankah Imam Al-Ghazali ada pergi
beruzlah jauh dari tempat asalnya selama 10 tahun?
Jawapan : Benar, tapi hendaklah difahami
kondisinya adalah sebagaimana berikut :
1. Dia beruzlah di masjid-masjid. Bukan di tengah padang pasir, di
gua, di bukit, di makam, perigi buta atau tempat-tempat lain.
2. Uzlahnya itu khusus untuk dirinya sahaja. Dia tidak pernah
mengarahkan mana-mana muridnya termasuklah orang paling kanannya iaiatu adiknya
sendiri Imam Ahmad Al-Ghazali pergi beruzlah ke mana-mana. Hal ini khusus bagi
Imam Al-Ghazali sebagaimana khususnya keadaan tidak memakai kasut dan tidak
menunggang kuda bagi Imam Malik di Madinah. Orang lain tidak diminta untuk
mengikut kekhususan mereka.
3. Dia pergi beruzlah sebegitu kerana pada zaman itu tidak ada
sesiapa pun yang dapat dan layak memandunya untuk meningkatkan pencapaiannya
dalam kerohanian melainkan dia sendirilah yang terpaksa mengusahakannya. Padahal
pada zaman kita ini, begitu ramai guru dan pembimbing yang lebih atas daripada
kita.
19.0 SOLAT BERJEMAAH
Solat berjemaah “di tempat azan diazankan” sangat
dititikberatkan dalam Tariqat Ghazaliyyah. Imam Al-Ghazali sendiri beruzlah di
masjid-masjid yang antara faktornya ialah agar Imam dapat menjaga solat
berjemaah. Ikhwan Tariqat Ghazaliyyah akan berusaha untuk solat berjemaah di
masjid atau surau berhampiran kecualilah jika ada urusan-urusan lain yang
penting. Ikhwan tidak akan dengan sengaja solat fardhu di rumah, atau di tempat
lain, atau di suatu lokasi yang hanya untuk ikhwan tariqat sahaja. Dalam
kitabnya Ihya’ ‘Ulumuddin, Imam Al-Ghazali memuatkan satu bahagian khas untuk
menyatakan kepentingan solat fardhu berjemaah di tempatnya.
Antara fadhilat (kelebihan) solat berjemaah di tempatnya
(dari pelbagai sumber termasuklah Ihya’) ialah :
“Solat berjemaah adalah 27 kali lebih baik daripada
solat bersendirian.” (Bukhari, Muslim, Turmizi dll)
“Apabila seseorang itu telah berwudhuk dengan
sempurna lalu menuju ke masjid dengan niat semata-mata hendak mengerjakan
solat, maka setiap langkahnya mendapat pahala dan menghapuskan satu dosa.”
(Bukhari)
*Sebab itu Ikhwan Tariqat Ghazaliyyah akan berusaha untuk
berwudhuk siap-siap di rumah sebelum menuju ke masjid. Sekiranya terbatal, di
masjid nanti boleh diperbaharui wudhuknya.
“Tujuh golongan yang akan mendapat naungan Allah
pada hari yang tidak ada naungan kecuali
naungan-Nya (iaiatu pada Hari Akhirat)……. (salah satu daripada golongan itu )
ialah seorang lelaki yang hatinya sentiasa terpaut pada masjid.”
(Bukhari & Muslim)
“Sesiapa yang berjalan (atau berkenderaan) ke
masjid pada waktu pagi dan petang, maka Allah akan menyediakan baginya di dalam
syurga satu rumah jamuan setiap kali dia pergi ke masjid.” (Bukhari,
Muslim, Ahmad dll)
Antara kecelaan sengaja tidak mahu pergi bersolat fardhu
secara berjemaah pula :
“Seandainya seseorang (lelaki) itu tidak pergi ke
masjid padahal dia telah mendengar azan tanpa sesuatu uzur syar’I yang kuat,
maka solatnya ( di rumah/ di tempat dia berada) tidak akan diterima.”
(Abu Daud, Ibnu Majah)
“Kalau seseorang itu ingin menemui Allah pada Hari
Hisab sebagai seorang Muslim, dia mestilah bersolat di tempat azan dilaungkan.”
(Muslim, Abu Daud)
“Sesungguhnya aku terfikir untuk menyuruh seseorang
menjadi imam yang akan mengimami solat orang ramai, kemudian aku sendiri pergi
mencari mencari orang-orang yang meninggalkan solat berjemaah (dengan sengaja)
itu lalu aku bakar rumah-rumah mereka.” (Bukhari, Muslim)
“Aku ingin menyuruh budak-budak mengumpulkan kayu
api banyak-banyak untukku dan kemudian aku hendak pergi dari rumah ke rumah
orang-orang yang (dengan sengaja) solat di rumah masing-masing tanpa sesuatu
uzur, lalu membakar (rumah)nya.” (Muslim)
“Sesungguhnya dua solat ini (iaitu solat fardhu
berjemaah Isya’ dan Subuh) adalah solat yang paling berat bagi orang-orang
munafik. Seandainyalah kamu tahu pahala yang ada dalam dua solat (berjemaah)
ini, pasti kamu akan berlumba-lumba mendatanginya walaupun (kamu) terpaksa
merangkak.” (Abu Daud, An-Nasa’i)
Hasan Al-Banna menegaskan dalam “Kewajipan Al-Akh Muslim”
: “Saudara mestilah mengutamakan solat berjemaah dan solat di masjid sedapat
yang mungkin.”
Tariqat Alawiyah juga menekankan hal ini, sebagaimana
menurut habib Abdul Qadir bin Ahmad bin Abdurrahman As-Saqqaf : “Satu
perkara dalam Tarikat al-Alawiyah ialah selalu berada dalam wuduk, jika batal
akan terus beruduk lagi. Begitulah biasanya. Selalu tidak sembahyahyang fardhu
melainkan berjamaah dan di masjid pula, melainkan jika ada kepayahan.” (http://habibhasanalattas.blogspot.com/2009/12/tarikat-ahlul-bait-2.html
)
20.0 HAL-HAL ANEH
Dalam Tariqat Ghazaliyyah tidak ada hal-hal aneh seperti
nikah batin, guru ghaib datang mengajar, berkait dengan makhluk halus, taksub
kepada apa atau sesiapa, beristeri lebih daripada 4 orang pada satu-satu masa, zat
Allah dna zat makhluk itu satu, zat makhluk berasal daripada zat Allah, hulul, menurun,
terbatal syariat, ajaran-ajaran batiniyyah, ajaran-ajaran Syiah, ajaran-ajaran
sesat, ilmu-ilmu kesaktian, perbomohan, silat
seru, mengerjakan haji di tempat selain di Tanah Arab, meninggalkan amal-amal
fardhu, berlafaz zikir dengan kalimah-kalimah yang tidak diketahui, mengaku
diri sendiri sebagai Allah, bertapa di tempat-tempat sunyi, mengaku diri
sebagai Al-Mahdi atau Nabi Isa, menyembah makhluk, sujud atau rukuk kepada
manusia atau jin, gila isim, sihir/ilmu hitam, dan sebagainya.
Pegangan dan amalan ikhwan Tariqat Ghazaliyyah sama
sahaja dengan pegangan dan amalan umat Islam seluruhnya, cuma jalan
kerohaniannya sahaja yang mengikut jalan kerohanian Imam Al-Ghazali.
21.0 BENTUK SEBENAR TARIQAT GHAZALIYYAH
Tariqat
Ghazaliyyah ialah jalan kerohanian. Jalan kerohanian ini diasaskan oleh
Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali. Oleh itu umumnya Tariqat Ghazaliyyah :
1.
bukanlah sebuah jemaah, organisasi atau
perkumpulan sebagaimana tariqat-tariqat lain atau jemaah-jemaah lain. Boleh
beramal dengan Tariqat Ghazaliyyah dan sertailah mana-mana jemaah atau
perkumpulan yang sesuai sekiranya kita mahu berkumpulan.
2.
bukanlah satu perkumpulan dakwah. Amallah
Tariqat Ghazaliyyah dan sertailah mana-mana kumpulan dakwah sekiranya kita mahu
berdakwah secara berjemaah.
3.
bukanlah satu pertubuhan politik. Amalkan
Tariqat Ghazaliyyah dan sertailah mana-mana kumpulan politik yang sesuai
sekiranya kita suka.
4.
bukanlah sebuah badan amal kebajikan. Amal tariqat Ghazaliyyah dan terpulanglah
untuk menyertai mana-mana badan amal yang selaras dengan kehendak Islam.
5.
bukanlah sebuah pertubuhan yang mempunyai trend
rohani semata-mata, kerana tariqat ini bukan pertubuhan pun. Boleh sahaja amal
Tariqat Ghazaliyyah lalu sertailah mana-mana ‘group’ kerohanian.
6.
bukan juga satu organisasi ilmuwan dan
cendekiawan. Masuklah mana-mana kumpulan cerdik pandai dalam keadaan bertariqat
Ghazaliyyah, tidak ada apa-apa masalah pun.
7.
bukan juga sebuah perkumpulan jihad bersenjata.
8.
bukan Mazhab Fekah. Amallah mana-mana mazhab
yang muktabar.
Pendek
kata, Tariqat Ghazaliyyah bukanlah sebuah perkumpulan. Oleh itu janganlah
disamakan Tariqat Ghazaliyyah ini dengan mana-mana perkumpulan. Tariqat
Ghazaliyyah juga bukanlah sebuah sekolah lafaz zikir yang ahli-ahlinya banyak
habiskan masa dengan melafazkan bunyi-bunyi zikir sahaja.
Persoalan : Bukankah dalam Tariqat
Ghazaliyyah juga ada hubungan antara guru dan murid, dan sesekali ikhwan
tariqat ini duduk bersama-sama atau beraktiviti?
Jawapan : Memang benar, namun
perkumpulannya sangatlah kecil (kadang-kadang seorang guru dan seorang murid sahaja
di satu-satu tempat atau pada satu-satu zaman sebagaimana pahlawan jedi dalam
filem Star Wars) dan sekadar untuk meneruskan kelangsungan jalan Al-Ghazaliyyah
ini dari generasi ke generasi. Hubungan sesama ikhwan tariqat ini adalah atas
dasar mempunyai “jalan kerohanian yang sama”, bukan kerana mereka berada dalam
organisasi/jemaah/perkumpulan yang sama. Oleh kerana itulah di negara ini kita
dapat melihat apabila sesekali ikhwan Tariqat Ghazaliyyah berkumpul, terdapat
ahli-ahli dari perkumpulan lain seperti dari Tabligh, parti-parti politik,
ABIM, ISMA, jemaah-jemaah tariqat lain, pelbagai NGO, Nahdatul Ulama, pelbagai
jemaah dan termasuklah juga orang-orang yang tidak berkait dengan mana-mana
organisasi pun.
Persoalan : Berdasarkan “bentuk’ Tariqat Ghazaliyyah
ini, kelihatan ia bukanlah dalam kalangan tariqat-tariqat yang biasa kita
ketahui hari ini.
Pencerahan : Memang benar. Tariqat Ghazaliyyah
masih kekal dalam formatnya yang asal iaitu “jalan” dan bukannya organisasi.
Kita
biasa terbaca bahawa pada suatu zaman atau masa dahulu, ulama-ulama menulis
terdapat 40 tariqat yang muktabar, namun ramai juga ulama yang menulis
jumlahnya 41. Kemudina mereka pun menyenaraikan satu-persatu nama
tariqat-tariqat itu. Mengapa timbul perbezaan ini?
Hal ini
berlaku kerana terdapat perselisihan sama ada Tariqat Ghazaliyyah hendak
dimasukkan sama atau tidak. Majoriti ikhwan Tariqat Ghazaliyyah sendiri dan
sebahagian ulama lain tidak bersetuju tariqat ini disenaraikan sekali
memandangkan ia tidak tersusun sebagai satu organisasi. Menurut mereka, Tariqat
Ghazaliyyah perlu dikekalkan dalam bentuk asalnya, sebagai “jalan” dan menyebar
kepada seluruh umat Islam. Satu pihak lagi berpandangan eloklah jika Tariqat
Ghazaliyyah disenaraikan sekali agar ia terus dipandang muktabar. Masing-masing
ada hujah tersendiri.
Kita
juga biasa terbaca karangan ulama terdahulu yang contohnya lebih kurang :
1.
Al-Faqir (penulis) dari segi usuluddinnya
mengikut Mazhab Asha’ari dan Maturudi, dari segi fiqhnya mengikut Mazhab Asy-Syafi’i,
dan dari segi tasawufnya menurut Mazhab Al-Ghazali.
2.
Dari segi usuluddin saya berpegang dengan
Asha’ari, dari segi fiqh saya berpegang dengan Hanafi, dan dari segi tasawuf
dengan Junaid al-Baghdadi.
3.
Asha’irah dan Maturudiyyah jalan usulku, Syafi’iyyah
jalan fiqhku, Junaid dan Al-Ghazali jalan tasawufku.
Dari
segi mazhab usuluddin, biasanya disebut Asha’irah dan Maturudiyyah.
Dari
segi mazhab fekah, biasanya disebut Hanif, Maliki, Syafi’i atau Hanbali.
Dari
segi mazhab tasawuf, biasanya disebut Junaid atau Al-Ghazali, atau kedua-duanya
sekali.
Kemudian
setelah itu baru dinyatakan apakah tariqat yang dipakai oleh seseorang ulama
itu seperti Sammaniyyah, Khalwatiyyah, Naqshabandiyyah dan sebagainya.
Dari
sini mungkin kita boleh nampak di mana sebenarnya kedudukan Tariqat
Al-Ghazaliyyah dan tariqat Junaidiyyah yang masih kekal sebagai “jalan
tasawuf”. Namun Tariqat Junaidiyyah juga sudah sepenuhnya menjadi organisasi
tariqat.
Begitulah
kata guru kami. Wallahua’lam.
22.0
HAL-HAL KHILAF
Tariqat
Ghazaliyyah bersikap meraikan hal-hal khilaf sesama Ahli Sunnah wal Jamaah.
Perjidalan (perdebatan) apatah lagi pertengkaran sangat dilarang lebih-lebih
lagi sesama Ahli Sunnah wal Jamaah, kecualilah kalau terpaksa sangat. Kerasnya
penolakan terhadap perjidalan ini boleh diteliti bahasannya dalam kitab Ihya’
‘Ulumuddin karya Imam. Oleh itu, dalam hal-hal yang bukan persoalan pokok dalam
agama, Tariqat Ghazaliyyah sentiasa bersikap meraikan pandangan yang berbeza.
·
Kemaksini dan Penambahan
maklumat untuk :
-
kali ke-3 dibuat pada 12
Disember 2014.
-
kali ke-4 pada 6
Februari 2016.
No comments:
Post a Comment