Al-HIKAM
AL-GHAZALI
Hujjatul
Islam Imam Al-Ghazali
1.
Akhirat itu di depan.
Dunia itu di belakang.
Ajal itu dekat.
Perjalanan itu jauh.
Perbekalan itu sedikit.
Bahaya itu besar.
Dan jalan itu tertutup.
Dunia itu di belakang.
Ajal itu dekat.
Perjalanan itu jauh.
Perbekalan itu sedikit.
Bahaya itu besar.
Dan jalan itu tertutup.
2.
Berjalan ke akhirat dengan banyaknya tipu daya, jika tanpa penunjuk
dan teman, adalah payah dan sukar.
Penunjuk-penunjuk jalan itu ialah kaum ulama. Merekalah pewaris para nabi.
Penunjuk-penunjuk jalan itu ialah kaum ulama. Merekalah pewaris para nabi.
3.
Pengetahuan menuju ke akhirat itu terbahagi kepada ilmu mu'amalah
dan ilmu mukasyafah.
Dan ilmu mu'amalah itu adalah jalan kepada ilmu mukasyafah.
Adapun ilmu mukasyafah, mereka (para nabi) tidak memperkatakannya
selain dengan jalan rumus dan isyarat, yang berupa contoh dan kesimpulan.
Kerana para nabi itu tahu akan singkatnya pemahaman orang ramai untuk
memikulnya.
4.
Ilmu mu'amalah itu terbahagi kepada ilmu zahir dan ilmu batin.
Ilmu zahir ialah ilmu tentang amal perbuatan anggota badan.
Ilmu batin ialah ilmu tentang amal perbuatan hati.
Ilmu zahir ialah ilmu tentang amal perbuatan anggota badan.
Ilmu batin ialah ilmu tentang amal perbuatan hati.
5.
Berlemah-lembut menarik hati orang kepada ilmu yang berguna dalam
kehidupan abadi, adalah lebih penting daripada kelemah-lembutan menariknya
kepada ilmu kesihatan, yang faedahnya hanya untuk kesihatan jasmaniah belaka.
Faedah ilmu (agama) ini ialah membawa kesihatan kepada hati dan jiwa,
yang bersambung terus kepada kehidupan abadi.
Apalah ertinya ilmu kesihatan itu yang hanya dapat mengubati tubuh
kasar sahaja, yang akan hancur binasa dalam waktu yang tidak lama lagi.
6.
Sesungguhnya makanan hati ialah ilmu dan hikmah. Dengan dua itulah
hidupnya hati, sebagaiman tubuh hidup dengan makanan.
Orang yang tidak berilmu, hatinya jadi sakit dan kematian hatinya
itu suatu kemestian. Tetapi dia tidak menyedari hal itu kerana kecintaan dan
kesibukannya dengan dunia menghilangkan perasaan itu, sebagaimana kesangatan
takut kadang-kadang menghilangkan kepedihan luka buat seketika, meskipun luka
itu masih ada.
7.
Kita berlindung dengan Allah dari hari pembukaan apa yang tertutup.
Sesungguhnya manusia itu tertidur. Apabila mati, barulah dia terbangun.
8.
Ilmu itu
jalan ke negeri akhirat, kebahagiaan akhirat dan jalan mendekatkan diri kepada
Allah Ta’ala. Tidak akan sampai kepadaNya melainkan dengan ilmu.
9.
Kedudukan
yang tertinggi bagi seseorang manusia ialah kebahagiaan abadi. Dan yang paling
utama ialah jalan kepadanya. Tidak akan sampai kepadanya selain dengan ilmu dan
amal. Dan tidak akan sampai kepada amal melainkan dengan mengetahui cara
beramal.
10.
Dunia adalah
tempat bercucuk-tanam bagi akhirat.
Dunia adalah
alat yang menyampaikan kepada Allah Ta’ala,
bagi orang
yang mahu mengambilnya sebagai alat dan tempat tinggal,
tidak bagi
orang yang mengambilnya menjadi tempat tetap dan tanah air abadi.
11.
Yang paling
mulia di atas bumi ialah bangsa manusia.
Yang paling
mulia daripada bahagian tubuh manusia ialah hatinya.
Guru bekerja
menyempurnakan, membersihkan, mensucikan dan membawa hati itu mendekati Allah.
Maka manakah
pangkat yang lebih mulia daripada menjadi perantara antara Tuhan dan
makhlukNya, untuk mendekatkan kepadaNya dan membawa mereka ke syurga tempat
kediaman?
12.
Penguasa dan
agama adalah dua anak kembar.
Agama itu
pokok dan penguasa itu pengawal.
Sesuatu yang
tidak berpokok, roboh.
Sesuatu yang
tidak berpengawal, hilang.
13.
Tentang
solat, ahli fiqh berfatwa dengan sah apabila solat itu dikerjakan dengan bentuk
segala perbuatan solat serta jelas syarat-syaratnya, sekalipun ia lengah
(lalai) dalam seluruh solatnya dari awal hingga akhir, asyik berfikir menghitung
penjualan di pasar, kecuali ketika bertakbir.
Solat
seperti itu tidaklah bermanfaat di akhirat.
14.
Wara’ itu
mempunyai 4 tingkat :
i.
Wara’ tingkat pertama (wara’ orang awam).
ii.
Wara’ para solihin.
iii.
Wara’ para muttaqin.
iv.
Wara’ para siddiqin (peringkat tertinggi).
15.
Ilmu
mukasyafah itu ialah ilmu batin. Dan itulah kesudahan segala ilmu. Telah
berkata sebahagian ‘ariffin : “Orang yang tidak mempunyai bahagian daripada
ilmu mukasyafah ini, aku khuatir akan buruk kesudahannya. Sekurang-kurangnya
ialah membenarkan ilmu itu dan tunduk kepada ahlinya.”
16.
Kami
maksudkan dengan ilmu mukasyafah itu ialah terangkat hijab yang menutupi
sehingga jelaslah kenyataan kebenaran Allah pada semuanya itu dengan
sejelas-jelasnya, laksana mata memandang, yang tidak diragukan lagi.
17.
Ulama zahir
itu hiasan bumi dan kerajaan.
Ulama batin
itu hiasan langit dan alam malakut.
18.
Adapun
mengenal Allah Ta’ala, sifat dan af’alNya serta sekalian yang telah kami
isyaratkan dalam ilmu mukasyafah, maka tidaklah diperoleh dari ilmu kalam.
Malahan hampir sahaja ilmu kalam itu menjadi hijab dan penghalang.
19.
Tauhid
mempunyai dua kulit.
Kulit
pertama - mengucapkan Laa Ilaahaillallaah.
Kulit kedua
– hati tidak berlawanan dengan ucapan tadi.
Manakala isi
tauhid – melihat seluruh keadaan daripada Allah Ta’ala dengan tidak menoleh
kepada perantaraan. Dan beribadah kepadaNya dengan ibadah yang tunggal
kepadaNya. Tidak ia beribadah kepada yang lain.
20.
Tiap-tiap
orang yang mengikut hawa nafsunya, dia telah mengambil hawa nafsunya sebagai
Tuhannya.
21.
Seorang yang
bertauhid, dia tidak melihat melainkan Yang Esa dan tidak menghadapkan wajahnya
melainkan kepada Yang Esa itu.
22.
dapun ilmu yang terpuji setinggi-tingginya ialah ilmu
tentang Allah Ta’ala, sifatNya, af’alNya, sunnahNya dalam menjadikan makhlukNya
dan hikmahNya pada tertibnya akhirat di atas dunia.
23.
Ilmu
(tasawuf peringkat tinggi) itu adalah laut yang tak diketahui dalamnya. Para
perenang hanya dapat merenangi pantai dan tepinya sahaja, sekadar yang mungkin
ditempuhnya. Tidak dapat menempuh segala tepinya selain para nabi, wali dan
para ahli menurut tingkat masing-masing, yang berbeza kesanggupan dan berlebih
kurang takdir yang dianugerahi Allah Ta’ala.
Itulah ilmu
yang tersembunyi, yang tidak ditulis pada halaman kitab. Yang menolong untuk mengetahuinya
ialah dengan jalan belajar dan menyaksikan perihal keadaan ulama akhirat.
24.
Ilmu
terpenting yang disia-siakan semua orang ialah ilmu sifat hati, yang terpuji
dan yang tercela daripadanya. Kerana tidak ada manusia yang terlepas daripada
sifat yang tercela seperti haloba, dengki, riya’, takbur, sombong dan
sebagainya. Semua itu membinasakan.
Menyia-nyiakan
kewajiban tadi serta mementingkan amal zahiriyyah, samalah halnya dengan
melakukan perbuatan menggosok badan zahir ketika menderita penyakit kudis dna
bisul, tetapi melupakan usaha untuk mengeluarkan benda (punca) penyakit dari
tubuh dengan berbekam dan mencuci perut.
25.
Ulama kosong
– menunjukkan jalan kepada amal zahiriyyah, sepertilah tabib-tabib di jalanan
yang menunjukkan jalan dengan menggosok badan zahiriyyah.
Ulama
akhirat – tidak menunjukkan jalan selain dengan mensucikan batin, mencabut
benda-benda jahat yang merosakkan tanaman dan akar-akarnya dari hati.
26.
Orang kebanyakan menempuh amal zahiriyyah, bukannya amalan batin iaitu
mensucikan hati nurani. Kerana amal zahiriyyah itu mudah, sedangkan amalan hati
itu sukar. Samalah seperti orang yang berasa payah meminum ubat yang pahit lalu
menggosok badan yang zahir sahaja. Maka terus-meneruslah dia bersusah-payah
menggosok dan bertambah pula benda-benda yang digosokkan, sedangkan penyakitnya
terus bertambah juga.
27.
Jika engkau mahu akan akhirat, mencari kelepasan dan melarikan diri
daripada kebinasaan abadi, maka berusahalah mempelajari ilmu penyakit batin dan
cara mengubatinya.
28.
Sesungguhnya apabila hati kosong daripada sifat yang tercela, maka
penuhlah ia dengan sifat yang terpuji. Apabila bumi telah bersih daripada
rumput, maka tumbuhlah padanya pelbagai tumbuh-tumbuhan dan bunga-bungaan. Jika
tidak kosong daripada rumput, maka tidaklah tumbuh yang tersebut tadi.
29.
Janganlah engkau menghabiskan waktu dengan fardhu kifayah, apatah
lagi apabila sudah berdiri segolongan anggota masyarakat yang mengerjakannya.
Orang yang mengorbankan dirinya sendiri untuk kebaikan orang lain itu bodoh.
Alangkah dungunya orang yang telah masuk ular dan kala ke bawah kain bajunya
dan akan membunuhnya, lalu ia mencari alat pembunuh lalat untuk membunuh lalat
itu pada orang lain, yang tidak akan menolong dan melepaskannya daripada ular
dan kala itu.
30.
Janganlah engkau menghabiskan umur pada suatu ilmu sahaja daripada
ilmu-ilmu itu kerana benar-benar hendak mendalaminya. Hal ini kerana ilmu itu
banyak sedangkan umur itu pendek.
31.
Orang-orang yang asyik bertengkar itu menyia-nyiakan urusan yang
telah disepakati fardhu ‘ainnya. Orang yang dihadapkan kepadanya untuk
mengembalikan barang simpanan sekarang juga, tetapi dia terus berdiri tegak
bertakbir melakukan solat – suatu ibadah yang mendekatkan manusia kepada
Tuhannya – adalah berdosa.
32.
Ulama ada tiga jenis :
i.
Yang
membinasakan diri sendiri dan orang lain – iaitu mereka yang terus-terang
mencari dunia dan memusatkan seluruh perhatiannya kepada dunia.
ii.
Yang
membahagiakan dirinya sendiri dan orang lain – mereka yang mengajak manusia ke
jalan Allah, zahir dan batin.
iii.
Yang
membinasakan dirinya dan membahagiakan orang lain – iaitu yang mengajak manusia
ke jalan akhirat, dia sendiri menolak dunia pada zahirnya padahal batinnya
bermatlamat mempengaruhi orang ramai danmenegakkan kemegahan diri.
33.
Sebagaimana tidak sah solat yang menjadi tugas anggota zahir
kecuali dengan menyucikan anggota zahir itu daripada segala hadas dan najis,
maka begitu jugalah tidak sahnya kebaktian batin dan kemakmuran hati dengan
ilmu pengetahuan kecuali sesudah sucinya ilmu itu daripada kekotoran budi dan
kenajisan sifat.
34.
“Sesungguhnya orang musyrik itu najis.” (Al-Baraah : 28)
Kesucian dan kenajisan tidaklah ditujukan kepada anggota zahir yang
dikenal dengan pancaindera. Orang musyrik itu kadang-kadang kainnya bersih,
badannya dibasuh, tetapi dirinya najis. Ertinya, batinnya berlumuran dengan
kotoran.
35.
Najis ialah sesuatu yang tidak suka didekati dan diminta menjauhkan
diri daripadanya. Kenajisan sifat batin adalah lebih penting untuk dijauhkan
kerana kekotorannya kini membawa kepada kebinasaan pada masa akan datang.
36.
“Tidak masuk malaikat ke rumah yang di dalamnya ada anjing.”
(Bukhari, Muslim)
Sifat-sifat yang rendah seperti marah, hawa nafsu, dengki, busuk
hati, takbur, ‘ujub dan sebagainya adalah anjing-anjing yang galak. Maka
bagaimanakah malaikat itu dapat masuk ke dalam hati yang sudah penuh dengan
anjing-anjing?
37.
Seseorang pelajar itu janganlah menyombong dengan ilmunya dan
janganlah (mudah-mudah) menentang gurunya, tetapi hendaklah menyerah seluruhnya
kepada guru dengan keyakinan kepada segala nasihatnya, sebagaimana seorang
pesakit yang bodoh yakin kepada doktor yang ahli dan berpengalaman.
38.
Tidaklah layak bagi seorang pelajar bersikap sombong terhadap
gurunya. Termasuk sebahagian daripada menyombong kepada guru itu ialah apabila
tidak mahu belajar kecuali kepada guru yang terkenal benar keahliannya.
Ini adalah tanda kebodohan. Hal ini kerana ilmu itu ialah jalan pelepasan
dan kebahagiaan. Orang yang mencari jalan untuk melepaskan diri daripada
terkaman binatang buas, tentunta tidak akan membeza-bezakan sama ada jalan itu
ditunjukkan oleh seorang yang termasyhur ataupun oleh seorang yang dungu.
Terkaman kebuasan api neraka kepada orang yang jahil adalah lebih
hebat daripada terkaman segala binatang buas.
Ilmu pengetahuan itu adalah barang yang hilang dari tangan seorang
mu’min, yang mesti dikutipnya di mana sahaja yang diperolehinya. Dan mestilah
diucapkannya terima kasih kepada sesiapa sahaja yang membawanya kepadanya.
39.
Ilmu pengetahuan itu tidak tercapai selain dengan merendahkan diri
dan memberi sepenuh perhatian.
40.
Hendaklah pelajar itu bersikap kepada gurunya seumpama tanah kering
yang disirami hujan lebat. Maka meresaplah ke seluruh bahagiannya dan meratalah
keseluruhannya air hujan itu.
41.
Bertanya itu disuruh, tetapi tentang persoalan yang diizinkan guru
bertanya kepadanya. Bertanya tentang soal yang belum sampai tingkatanmu untuk memahaminya,
adalah dicela. Kerana itulah maka Khidhir melarang Musa bertanya.
Oleh itu, tinggalkanlah bertanya sebelum waktunya. Guru lebih tahu
akan keahlianmu dan bila sesuatu ilmu boleh diajarkan kepadamu. Sebelum waktu
itu datang dalam tingkat manapun, maka belumlah datang waktunya untuk bertanya.
42.
Seorang murid pada peringkat permulaan hendaklah memelihara diri
daripada mendengar pertentangan orang tentang ilmu pengetahuan. Sama sahaja
jika yang dipelajarinya itu ilmu keduniaan ataupun ilmu keakhiratan.
Kerana hal yang demikian itu meragukan fikirannya, menghairankan
hatinya, melemahkan pendapatnya dan membawanya kepada berputus asa dari pada
mengetahui dan mendalaminya.
Tetapi yang wajar ialah meneliti pertama kalinya suatu cara yang
terpuji dan disukai gurunya. Setelah itu barulah boleh mendengar mazhab-mazhab
dan keserupaan yang ada di antaranya.
43.
Laut dengan tenaganya dapat mengubah najis kepada air, lalu zat
najis bertukar kepada sifat air. Sedangkan najis yang sedikit itu mengalahkan
kendi dan mengubah kendi kepada sifat najis.
Atas sebab seperti inilah, maka dibolehkan bagi Nabi saw apa yang
tidak dibolehkan bagi orang lain, hinggakan Nabi saw dibolehkan mengahwini
sembilan wanita, kerana baginya kekuatan keadilan untuk para isterinya melebihi
daripada orang lain sekalipun isterinya ramai.
44.
Apabila usia itu biasanya tidak berkesempatan mempelajari segala ilmu
pengetahuan, maka yang lebih utama diambil, iaitu yang lebih baik daripada
segala pengetahuan itu dan dicukupkan dengan sekadarnya. Lalu dikumpulkan
seluruh kekuatan dari pengetahuan tadi untuk menyempurnakan suatu pengetahuan
yang termulia dari segala macam ilmu pengetahuan, iaitu ilmu akhirat.
Yang aku maksudkan dengan ilmu akhirat ialah dua jenis iaitu ilmu
mu’amalah dan ilmu mukasyafah.
Tujuan ilmu mu’amalah ialah ilmu mukasyafah. Dan tujuan ilmu
mukasyafah ialah mengenal Allah Ta’ala.
45.
Ilmu yang paling mulia dan matlamat yang paling utama ialah
mengenal Allah Ta’ala. Itulah lautan yang dalamnya tidak dapat diduga. Tingkat
yang tertinggi untuk itu dari manusia ialah tingkat para nabi, kemudian para
wali, kemudian orang-orang yang mengikuti mereka.
46.
Jangan menceburkan diri ke dalam sesuatu bidang ilmu pengetahuan
sebelum menyempurnakan bidang yang sebelumnya. Hal ini kerana pengetahuan itu
tersusun dengan tertib. Sebahagiannya menjadi jalan menuju kebahagiaan yang
lain. Mendapat petunjuklah kiranya orang yang dapat memelihara tata tertib dan
susunan itu.
47.
Hasil daripada ilmu agama itu ialah kehidupan abadi dan hasil
daripada ilmu kedoktoran itu ialah kehidupan duniawi. Jadi, ilmu agamalah yang
paling mulia.
48.
Yang paling mulia ialah ilmu tentang Allah ‘Azza wa Jalla, tentang
para malaikatNYa, tentang kitab-kitabNYa, tentang rasul-rasulNya, dan ilmu
tentang jalan yang menyampaikan kepada yang demikian. Berwaspadalah agar
kegemaran tidak ditumpahkan kepada selain ilmu-ilmu tadi, dan bersungguh-sungguhlah
mempelajarinya.
49.
Matlamat pelajar ialah menghiasi batinnya dan mencantikkannya
dengan sifat keutamaan. Dan nanti mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala, mendaki
untuk mendekati alam yang tinggi dari para malaikat dan orang-orang muqarrabin.
Dan tidaklah dimaksudkan dengan menuntut ilmu itu untuk menjadi
ketua, untuk mendapatkan harta dan kemegahan, untuk melawan orang-orang bodoh
dan untuk membanggakan diri kepada teman-teman.
50.
Kebahagiaan adalah di belakang ilmu mukasyafah. Dan ilmu mukasyafah
adalah di belakang ilmu mu’amalah.
51.
Yang berjalan kepada Allah untuk mencapai dekatNya adalah hati,
bukan badan. Bukanlah maksudku dengan hati itu daging yang boleh dilihat,
tetapi adalah suatu rahsia daripada rahsia Allah ‘Azza wa Jalla yang tidak
diketahui oleh pancaindera. Sesuatu yang halus daripada segala yang halus
kepunyaan Allah. Sesekali disebut dengan perkataan “ruh”, sesekali dengan
perkataan “an-nafs al-mutmainnah (jiwa yang tenteram)”.
Agama menyebutnya sebagai “al-qalb” (hati) kerana hatilah kenderaan
pertama bagi rahsia itu. Dan dengan perantaraan hatilah maka seluruh badan
menjadi kenderaan dan alat kenderaan untuk tubuh halus itu.
Menyingkap tabir sir itu adalah sebahagian daripada ilmu mukasyafah
– payah diperolehi bahkan tidak mudah menerangkannya.
52.
Seluruh makhluk dihubungkan kepada Tuhan, tetapi hubungan ruh
(al-qalb) kepadaNya adalah lebih mulia daripada hubungan seluruh anggota badan
yang lain. Kepunyaan Allah seluruh makhluk dan ruh. Ruh lebih tinggi daripada
makhluk lain.
Zat yang sangat bernilai itu yang membawa amanah Allah, suatu tugas
yang pernah ditawarkan kepada langit, bumi dan bukit tetapi enggan menerimanya
dan takut kepada zat yang bernilai itu.
Dan janganlah difahamkan dari hal tersebut sekaan-akan dibayangkan
dengan qadimnya zat itu. Orang yang mengatakan qadimnya ruh adalah tertipu dan
bodoh, tidak mengerti apa yang harus dikatakannya.
53
Tubuh halus itulah yang berusaha mendekati Tuhan kerana dia
daripada urusan Tuhan. Dari Tuhan sumbernya dan kepada Tuhan kembalinya.
Adapun tubuh badan adalah kenderaan tubuh halus itu, yang
dikenderainya dan diusahakannya sesuatu dengan perantaraannya.
54.
Barangsiapa berilmu, beramal dan mengajar, maka dialah yang disebut
sebagai orang besar dalam alam malakut tinggi. Dia laksana matahari yang
menyinarkan cahayanya kepada yang lain-lain dan menyinarkan pula kepada dirinya
sendiri. Dia laksana kasturi yang membawa keharuman kepada lainnya dan dia
sendiripun harum.
55.
Orang berilmu yang tidak beramal menurut ilmunya adalah seumpama
suatu daftar yang memberi faedah kepada lainnya tetapi dia sendiri kosong
daripada ilmu pengetahuan. Dan seumpama batu pengasah yang menajamkan lainnya
tetapi dia sendiri tidak dapat memotong. Atau seumpama jarum penjahit yang
dapat menyediakan pakaian untuk lainnya sedangkan dia sendiri telanjang. Atau
seumpama sumbu lampu yang dapat menerangi lainnya tetapi dia sendiri terbakar.
56.
Hak seorang guru (kerohanian) adalah lebih besar daripada hak ibu
bapa. Ibu bapa menjadi sebab lahirnya anak itu dan dapat hidup di dunia yang
fana ini. Sedangkan guru (kerohanian) menjadi sebab anak itu memperoleh hidup
kekal. Sekiranya tidak adalah guru (kerohanian), maka apa yang diperolehi si
anak daripada orang tuanya dapat membawa kepada kebinasaan terus-menerus.
57.
Sesungguhnya para ulama dan putera-putera akhirat itu adalah para
musafir kepada Allah Ta’ala dan berjalan kepadaNya, dari dunia. Tahun-tahun dan
bulan-bulannya adalah tempat-tempat persinggahan dalam perjalanan.
Sayang-menyayang dalam perjalanan antara orang yang sama-sama berangkat ke
kota, adalah menyebabkan lebih eratnya hubungan dan kasih sayang.
Maka bagaimanakah berjalan ke Firdaus tinggi dan sayang-menyayang
dalam perjalanannya dan tak ada sempit pada kebahagiaan akhirat?
Oleh itu, tidak ada pertentangan antara putera-putera akhirat.
Sebaliknya dalam mengejar kebahagiaan duniawi, jalannya tidak
lapang. Oleh itu sentiasalah dalam keadaan sempit berdesak-desakan.
58.
Guru itu tidak mencari upah, balasan dan terima kasih dengan
mengajar itu. Tetapi dia mengajar kerana Allah dan mencari kedekatan diri
kepadaNya. Tidak ia melihat dirinya telah menanam budi kepada murid-murid itu
meskipun murid-murid itu mesti mengingati budi baik orang kepada mereka.
59.
Termasuk hal yang halus-halus dalam mengajar ialah guru mengherdik
muridnya daripada jahat kelakuan dengan cara sindiran selama mungkin dan bukannya
secara terus-terang. Melalui cara kasih sayang, bukan dengan mengejek. Kerana
jika secara terus-terang, merosakkan takut murid kepada guru dan mengakibatkan
dia berani menentang dan suka meneruskan sifat jahat itu.
60.
Guru mestilah menyingkatkan pelajaran menurut keupayaan pemahaman
murid. Jangan diajarkan pelajaran yang belum sampai otaknya ke sana, nanti ia
lari ataupun otaknya tumpul.
61.
Al-abrar (orang-orang baik) adalah kuburan ilmu al-asrar (ilmu yang
tinggi-tinggi). Oleh itu, tidak wajarlah bagi seseorang yang berilmu menyiarkan
seluruh ilmu pengetahuannya kepada orang.
62.
Tidaklah kurang zalimnya antara memberikan kepada yang tidak berhak
dengan tidak memberikan kepada yang berhak.
63.
Guru mestilah mengamalkan sepanjang ilmunya. Janganlah perkataannya
membohongi perbuatannya kerana ilmu dilihat dengan mata hati dan amal dilihat
dengan mata kepala. Yang mempunyai mata kepala adalah lebih banyak.
64.
Dosa orang berilmu mengerjakan perbuatan maksiat adalah lebih besar
daripada dosa orang bodoh. Hal ini kerana dengan terperosoknya orang yang
berilmu, maka terperosoklah orang banyak yang menjadi pengikutnya.
65.
Amat penting untuk mengetahui tanda-tanda yang membezakan antara
ulama dunia dengan ulama akhirat. Yang kami maksudkan dengan ulama dunia ialah
ulama su’ yang tujuannya dengan ilmu pengetahuan itu adalah untuk memperoleh kesenangan
duniawi, kemegahan dan kedudukan.
66.
Dijadikan orang Yahudi lebih jahat daripada orang Nasrani, padahal
orang Yahudi tidak mengaku Allah mempunyai anak dan tidak mengatakan bahawa
Allah itu yang ketiga dari tiga, adalah disebabkan orang Yahudi itu engkar
sesudah tahu.
67.
Tanda-tanda ulama akhirat :
i.
Tidak mencari
dunia dengan ilmunya.
ii.
Tidak
bertentangan perbuatannya dengan perkataannya.
iii.
Bersungguh-sungguh
dalam ilmu akhirat, menjauhkan diri daripada ilmu yang sedikit manfaatnya atau
yang banyak pertengkaran.
iv.
Tidak
terpengaruh dengan kemewahan pada makanan, minuman, pakaian, perabot dan tempat
tinggal.
v.
Menjauhkan diri
daripada para penguasa.
vi.
Tidak
mudah-mudah memberi fatwa.
vii.
Banyak memberi
perhatian kepada ilmu batin dengan mujahadah dan muraqabah.
viii.
Bersungguh-sungguh
menguatkan al-yaqin.
ix.
Selalu berasa
sedih, hancur hati, menunduk kepala dan berdiam diri. Bekas takutnya akan Allah
tampak pada dirinya.
x.
Banyak membahaskan tentang perkara-perkara yang
merosakkan amal.
xi.
Berusaha menjadi orang berilmu, tidak sekadar
menjadi karung ilmu.
xii.
Kuat berusaha mengelakkan perbuatan-perbuatan
bid’ah.
(*Tanda-tanda ulama dunia ;
i.
Mencari dunia
dengan ilmunya.
ii.
Banyak
perbuatannya yang bertentangan dengan perkataannya.
iii.
Kurang
bersungguh-sungguh dalam ilmu akhirat, banyak melibatkan diri dalam ilmu-ilmu
yang kurang bermanfaat dan dalam ilmu-ilmu yang banyak pertengkaran.
iv.
Mudah
terpengaruh dengan kemewahan pada makanan, minuman, pakaian, perabot dan tempat
tinggal.
v.
Asyik
bergelumang dengan pihak penguasa.
vi.
Asyik dan mudah
memberi fatwa.
vii.
Kurang beri
perhatian kepada ilmu batin.
viii.
Kurang beri
tumpuan untuk menguatkan al-yaqin).
ix.
Jarang-jarang
berasa sedih, hancur hati, menunduk kepala dan berdiam diri. Bekas takutnya
akan Allah tidak tampak pun pada dirinya.
x.
Kurang membahaskan perkara-perkara yang
merosakkan amal.
xi.
Lebih bersifat
karung ilmu.
xii.
Kurang berusaha mengelakkan
perbuatan-perbuatan bid’ah.)
68.
Orang yang tidak mengenal kehinaan dunia, kekotoran dan
kecampur-bauran kelazatan dengan kesakitannya, kemudian keseraman apa yang kelihatan
bersih dari dunia itu, maka orang itu adalah manusia yang sudah rosak akal.
69.
Janganlah engkau menyangka bahawa meninggalkan harta kekayaan itu
sahaja sudah cukup untuk menghubungkan diri dengan ulama akhirat, kerana mencari
kemegahan itu lebih lagi membawa kemelaratan daripada harta.
Merasa lazat dengan kemegahan membuat sesuatu jasa dan memperoleh
kedudukan memberi petunjuk kepada orang, adalah kelazatan terbesar daripada
seluruh kenikmatan duniawi. Barang siapa memperkenankan hawa nafsunya membicarakan,
dia dalam kalangan anak-anak dunia.
70.
Orang yang mengenyampingkan pengetahuan untuk beramal tetapi sibuk
dengan pertengkaran adalah seumpama orang sakit yang pada tubuhnya bermacam-macam
penyakit. Dia berjumpa seorang doktor yang ahli pada waktu yang sempit yang
hampir habis. Si sakit tadi menggunakan waktu yang sedikit itu untuk menanyakan
kegunaan resep, ubat dan keganjilan-keganjilan dalam ilmu kedoktoran dan
meninggalkan kepentingannya yang mendesak untuk mendapatkan rawatan Orang seperti
itu bodoh sekali.
71.
Semakin bertambah keinginan ke arah sedikit, semakin bertambahlah
dekat denganAllah Ta’ala dan tinggi kedudukannya dalam barisan ulama akhirat.
72.
Menghiasi diri dengan yang mubah (yang dibolehkan) tidaklah haram,
tetapi berkecimpung dengan yang mubah itu, membuatkan suka kepadanya sehingga
sukar meninggalkannya.
73.
Sesungguhnya dunia itu manis menghijau, tali-temalinya di tangan
sultan-sultan (para pemerintah). Orang yang bercampur-baur dengan mereka
tidaklah terlepas daripada bersusah-payah mencari kerelaan dan menarik hati
mereka, sedangkan mereka (pihak pemerintah) itu adalah orang yang zalim.
74.
Sentiasalah diam itu menjadi sifat ahli ilmu, kecuali ketika
diperlukan.
75.
Kitab-kitab dan pengajaran, tidaklah cukup dengan itu sahaja.
Tetapi hikmah yang di luar hinggan dan tak terhitung itu sesungguhnya terbuka
dengan mujahadah, muraqabah, langsung mengerjakan amalan zahir dan amalan
batin, dan duduk beserta Allah ‘Azza wa Jalla dalam khilwah, serta menghadirkan
hati dengan fikiran yang putih bersih, terputus daripada yang lain, langsung
kepada Allah Ta’ala. Itulah kunci ilham dan sumber kasyaf.
76.
Berapa ramai pelajar yang sudah lama belajar, tetapi tidak sanggup
dengan sepatah kata pun melewati daripada apa yang didengarnya.
Dan berapa ramai pelajar memilih yang penting sahaja dalam pelajarannya,
menyempurnakan amal dan muraqabah hati, yang dibukakan Allah kepadanya ilmu
hikmah yang halus-halus, yang menghairankan akal orang-orang yang bermata hati.
77.
Berapa banyak pengertian-pengertian halus daripada rahsia-rahsia
Al-Quran yang terguris dalam hati orang-orang yang berzikir dan berfikir kepada
Tuhan semata-mata, yang tidak disebutkan dalam kitab-kitab tafsir dna tidak
sampai kepadanya pandangan ahli-ahli tafsir yang utama.
78.
Ada ulama mengatakan bahawa tidak ada pakaian yang dianugerahkan
Tuhan kepadaham baNya yang lebih baik daripada khusyuk dalam ketenangan batin.
Itulah pakaian para nabi, tanda orang-orang soleh, siddiq dan para alim ulama.
Adapun perkataan batil, bersenda-gurau yang tidak dijaga, tertawa
terbahak-bahak, bergerak sembrono dan berbicara tajam, semua itu adalah
bekas-bekas kesombongan, merasa aman dan lengah daripada seksaan Tuhan Yang
Maha Besar dan kesangatan amarahNya. Sifat tersebut adalah kebiasaan anak-anak
dunia yang lupa kepada Allah, bukan kebiasaan para ulama.
79.
Empat pengertian akal :
i.
Akal yang berupa
sesuatu yang membezakan antara manusia dengan haiwan.
ii.
Akal yang berupa
ilmu yang tumbuh pada diri anak kecil.
iii.
Akal yang
berupa ilmu yang diperolehi melalui pengalaman.
iv.
Akal yang
berupa kekuatan diri untuk menundukkan hawa nafsu.
Dua akal yang pertama bersifat semulajadi.
Dua akal kemudiannya bersifat usaha.
80.
Jiwa seumpama orang yang menunggang kuda dan badan seumpama kuda.
Buta yang menunggang adalah lebih berbahaya berbanding buta kuda.
81.
Tidak ada yang maujud selain Dia. Yang lain itu ada dengan
perbuatanNya, yang melimpah daripada keadilanNya dengan bentuk yang
sebaik-baiknya, sesempurna-sempurnanya dan seadil-adilnya.
Dia Maha Bijaksana dalam segala perbuatanNya, Maha Adil dalam
segala hukumNya. Tidak dapatlah dibandingkan keadilanNya dengan keadilan
hambaNya. Kerana hamba itu tergambar daripadanya kezaliman dalam mengurus hak
milik orang lain, Dan tidak tergambar kezaliman daripada Allah Taala kerana
tidak dijumpai milik bagi yang lain daripada Allah, sehingga ada pengurusanNya
itu zalim.
82.
Manusia yang terutama sesudah Nabi saw ialah Abu Bakar, kemudian
Umar, kemudian Uthman, kemudian Ali, diredhai Allah mereka sekeliannya. Dan sesungguhnya
hendaklah berbaik sangka dengan sekelian sahabat Nabi saw dan memberi pujian
kepada mereka, sebagaimana Allah SWT dan Rasulullah saw memberi pujian kepada
mereka itu sekeliannya.
83.
Mencela ilmu kalam secara mutlak dalam segala keadaan, atau
memujinya dalam segala keadaan, adalah salah. Tetapi hendaklah dengan
penghuraian.
Pada ilmu kalam itu ada manfaat dan ada mudarat. Dengan memandang
kepada manfaatnya pada waktu mengambil manfaatnya, adalah halal atau
disunatkan, atau diwajibkan, menurut situasinya. Dan dengan memandang kepada
mudaratnya pada waktu dan tempat memperoleh itu, adalah haram.
84.
Apabila sudah diketahui kemudaratan dan kemanfaatan ilmu kalam itu,
maka semestinyalah orang yang ahli dalam ilmu kalam itu berperanan sebagaimana
doktor yang mahir dalam penggunaan ubat yang berbahaya. Tidaklah akan
diletakkannya selain pada tempatnya, iaitu pada waktu diperlukan dan seberapa
perlu.
85.
Sesungguhnya hakikat ruh itu adalah antara yang menumpulkan
pemahaman daripada mengetahuinya, dan menyingkatkan sangka waham daripada
menggambarkan keadaan hakikatnya.
86.
Dia yang menjadikan makhluk, yang membuatnya dan yang mengadakan
qudrah dan gerak bagi makhluk itu. Maka sekelian af’al hamba-Nya adalah
makhluk-Nya dan bergantung dengan qudrahNya.
87.
Allah sendirilah yang Maha Suci, menjadikan segala gerak hamba-Nya,
yang tidak dikeluarkan-Nya gerak-geri itu dari kekuasaan hamba-Nya sendiri atas
jalan usaha. Tetapi Allah Ta’ala yang menjadikan qudrah hamba dan yang
dikuasainya. Dialah yang menjadikan usaha dan yang diusahakan.
88.
Pekerjaan hamba meskipun merupakan usaha hamba sendiri, tetapi
tidaklah keluar dari adanya dengan kehendak Allah SWT. Maka tidaklah berlaku di
alam nyata (alam al-mulki) dan alam yang tidak nyata (alam al-malakuT) suatu
kerlingan mata, suatu lintasan hati dan sejenak pandangan orang yang memandang
melainkan dengan qadha, qudrah, iradah dan kehendakNya.
89.
DaripadaNyalah buruk dan baik, bermanfaat dan melarat, Islam dan
kufur, mengakui dan mengengkari, kemenangan dan kerugian, kesesatan dan
petunjuk, taat dan maksiat, syirik dan iman. Tidak ada yang menentang bagi
hukumNya. DisesatkanNYa sesiapa yang dikehendakiNya dan ditunjukkanNya sesiapa
yang dikehendakiNya.
90.
Bahawa jaiz (tidak wajib dan tidak mustahil) bagi Allah untuk
memikulkan (mentaklifkan) atas makhluk apa yang tidak disanggupinya. Hal ini bertentangan
dengan pandangan Mu’tazilah.
91.
Bahawa bagi Allah Ta’ala menyakitkan dan mengazabkan makhlukNya
tanpa ada dosa yang terdahulu dan tanpa ada pahala yang akan datang.
Bertentangan dengan pandangan Mu’tazilah.
92.
Mengenal (ma’rifah) akan Allah Tala dan berbuat taat kepadaNya adalah
wajib.
93.
Tidaklah mustahil pengutusan nabi-nabi. Sebaliknya bagi kaum Brahma
yang mengatakan bahawa tak adalah faedahnya mengutus nabi-nabi itu.
Keperluan makhluk kepada nabi-nabi adalah seperti keperluan mereka
kepada doktor-doktor. Tetapi dikenal kebenaran doktor dengan percubaan dan
dikenal kebenaran nabi dengan mukjizat.
94.
Bahawa imam yang benar sesudah Rasulullah saw ialah Abu Bakar,
kemudian Umar, kemudian Uthman, kemudian Ali r.a.
95.
Alangkah banyaknya perbezaan setelah mengetahui sempadan antara
rasa biasa dan kenyang.
96.
Lantas aku berfikir sejenak tentang tujuan aku belajar, tetapi
tidak sepenuhnya kerana Allah. Sebaliknya aku telah didorong dan digerakkan
oleh pangkat dan kemasyhuran. Aku yakin bahawa aku berada di tepi jurang yang
dalam. Aku hampir-hampir jatuh ke dalam api sekiranya aku tidak melarikan diri
dari keadaan itu.
97.
Aku yakin bahawa orang-orang sufi ialah golongan yang mengikut
jalan yang semata-mata menuju kepada Allah. Cara hidup mereka adalah
sebaik-baik kehidupan dan tariqat (jalan) yang diikuti adalah jalan yang paling
tepat, serta akhlak mereka adalah sebersih-bersih akhlak.
98.
Sesungguhnya para nabi merupakan tabib-tabib kepada
penyakit-penyakit hati.
99.
Sesungguhnya bukan aku yang menggerakkan tetapi Dia yang
menggerakkan aku. Bukan aku yang berusaha tetapi Dia yang memperalatkan aku.
100.
Jika rahsia itu dikeluarkan, hanya orang-orang jahil sahaja yang
akan menafikannya. Walau seramai manapun orang-orang jahil itu, rahsia-rahsia
itu mestilah dipelihara dan jangan biar dinodai oleh ornag-orang yang berdusta.
101.
Aku tidak teragak-agak membawa saudara menuju hakikat yang mulia
dan suci itu kerana kesalahan menyembunyikan ilmu daripada orang-orang yang
menghendakinya samalah dengan kesalahan mengeluarkan ilmu kepada orang-orang
yang mensia-siakannya.
102.
Cahaya hakiki ialah Allah. Selain itu, nama “cahaya” hanyalah
perumpamaan yang tidka membawa maksud sebenar.
103.
Perkataan “cahaya” digunakan pada 3 tempat pengertian :
i.
Yang digunakan
oleh kebanyakan orang.
ii.
Yang digunakan
oleh sedikit orang.
iii.
Yang digunakan
oleh beberapa orang sahaja.
104.
Akal lebih wajar digelar “nur” (cahaya) dan bukannya mata kerana :
i.
Mata tidak
dapat melihat dirinya sendiri tetapi akal dapat melihat dirinya dan yang
lain-lain.
ii.
Mata kasar
tidak dapat melihat apa yang sangat dekat dan yang sangat jauh, tetapi tidak
ada bezanya antara dekat dan jauh bagi akal.
iii.
Mata kasar
tidak dapat melihat apa yang di sebalik dinding tetapi akal bebas lepas terbang
sampai ke langit tinggi dan ke alamnya sendiri dan ke alam ghaib.
iv.
Mata melihat
bahagian luar sesuatu benda sahaja tetapi akal menembusi batin benda itu dan
terus ke rahsianya.
v.
Mata hanya
melihat sebahagian sahaja daripada keseluruhan yang ada, tetapi bidang akal
ialah seluruh alam wujud.
vi.
Mata tidak
boleh melihat apa yang tidak terhad.
vii.
Mata dimuslihat
oleh penglihatannya tetapi akal mengetahui kebenarannya.
105.
Ayat-ayat Al-Quran itu bagi akal umpama cahaya matahari bagi mata.
Dengan adanya cahaya matahari, perbuatan melihat dapat dilaksanakan. Oleh itu,
Al-Quran itulah yang paling wajar dinamakan “cahaya”.
106.
Mata zahir termasuk dalam alam deria atau alam pancaindera. Mata
batin termasuk dalam alam kerohanian atau alam ghaib. Setiap mata itu ada
matahari dan cahaya masing-masing agar dapat melihat dengan sempurna.
107.
Alam ini penuh keajaiban. Ia lebih hebat daripada alam yang
kelihatan pada mata kasar itu. Orang yang tidak mempedulikan alam tinggi itu
dan hanya melekatkan dirinya pada alam nyata ini sahaja, maka dia seolah-olah
haiwan dan bukannya manusia. Dia lebih sesat daripada haiwan kerana haiwan itu
tidak dikurniakan sayap untuk terbang ke alam tinggi itu.
108.
Alam ghaib itu digelar alam tinggi, alam ruh atau alam nur. Alam
nyata ini digelar alam bawah, alam rendah, alam benda atau alam gelap.
Alam nyata ini adalah satu daripada kesan-kesan alam tinggi itu.
Alam nyata ini adalah keluaran atau terbitan dari alam ghaib itu.
109.
Peringkat-peringkat cahaya ini bukanlah naik ke atas tanpa had. Had
atau peringkat muktamadnya ialah cahaya yang bercahaya dengan sendirinya.
Cahaya tidak didatangkan dari punca yang lain, bahkan cahaya itulah yang
mengeluarkan cahaya kepada yang lain, menurut susunan dan peringkat
masing-masing.
110.
Wujud hakiki ialah Allah SWT dan cahaya hakiki juga ialah Allah
SWT.
111.
Setiap sesuatu mempunyai dua wajah – wajahnya dan Wajah Allah.
Wajahnya itu tidak ada apa-apa, tetapi Wajah Allah itulah yang sebenar wujud.
Dengan itu, tidak ada Yang Wujud kecuali Allah. Segala yang lain adalah binasa
dan hancur lebur melainkan Allah yang Kekal Sentiasa.
112.
Allah itu Nur (cahaya), dan selain Dia tidak ada cahaya. Setiap
cahaya dalah Dia dan cahaya keseluruhan adalah Dia juga.
113.
Golongan pertama – mereka melihat Allah terus.
Golongan kedua – mereka melihat Allah melalui perbuatan-perbuatan
atau kerja-kerjaNya.
Golongan pertama itu aulia’ Allah.
Golongan kedua itu orang-orang arif yang telah yakin dalam ilmunya.
Selain dua golongan itu tidak lain hanyalah orang-orang yang lalai,
di hadapan mereka ada hijab.
114.
Cahaya biasa itu boleh hilang apabila matahari terbenam, dan
datanglah gelap yang menjadi hijab.
Tetapi cahaya keTuhanan itu tidak boleh hilang. Cahaya itu mesti
ada untuk membolehkan penglihatan. Mataharinya tidak pernah terbenam. Ia kekal
selamanya dengan semua perkara.
115.
Mungkin mereka memahami bahawa Allah itu ada pada setiap tempat.
Maha Suci dan Maha Tinggi Allah dikaitkan dengan tempat.
116.
3 kategori besar golongan yang terhijab :
i.
Mereka yang
terhijab dengan kegelapan.
ii.
Mereka yang
terhijab dengan campuran antara cahaya dan kegelapan.
iii.
Mereka yang
terhijab dengan cahaya.
117.
Memang sudah menjadi adat bahawa orang jahil memang selalu
mengengkari.
118.
Orang yang mempunyai ilmu tauhid ini adalah yang paling utama
antara ulama.
119.
Allah menjadikan manusia terdiri daripada dua keadaan yang berbeza
:
i.
Jisim yang
gelap, tebal, termasuk di bawah kejadian dan kebinasaan, yang tersusun,
bersifat ketanahan, yang tidak dapat melaksanakan urusannya melainkan dengan
yang lain.
ii.
Jiwa jauhari
yang tunggal, bercahaya, mencapai, bertindak serta menggerakkan dan
menyempurnakan alat-alat dan jisim-jisim.
120.
Oleh kerana ruh itu adalah urusan Allah Ta’ala, maka keberadaan ruh
itu dalam badan adalah sebagai orang dagang. Wajahnya mengarah kepada asalnya
dan tempat datangnya.
121.
Ilmu diperolehi oleh manusia melalui dua jalan iaitu melalui :
i.
pengajian
insani, ada dua jenis iaitu :
a. dari luar iaitu mendapatkan ilmu dengan pengajian.
b. dari dalam iaitu dengan memnuhkan masa dengan berfikir.
ii.
pengajian
Rabbani, ada dua jenis iaitu :
a. pencampakan wahyu.
b. Ilham.
122.
Apabila nur akal menguasai sifat-sifat perasaan, seseorang pelajar
tidak memerlukan pengajian yang banyak. Hanya dengan sedikit berfikir atau
dengan sesaat berfikir ia mendapat faedah-faedah yang tiada didapati oleh jiwa
yang kaku dalam pengajian setahun.
123.
Ilmu yang diperolehi menerusi wahyu dinamakan ilmu nabawi manakala
ilmu yang diperolehi menerusi ilham dinamakan ilmu laduni.
124.
Ilmu laduni ialah ilmu yang tidak ada perantaraan dalam
mendapatkannya antara jiwa dengan Allah Taala. Ia seperti cahaya yang datang
dari lampu ghaib lalu jatuh ke atas kalbu yang bersih, kosong lagi halus.
125.
Ilham adalah lemah jika dibandingkan dengan wahyu tetapi lebih kuat
jika dibandingkan dengan mimpi-mimpi.
126.
Kimia kebahagiaan terdiri daripada empat elemen iaitu :
i.
Mengenal diri
ii.
Mengenal Allah
iii.
Mengenal dunia
iv.
Mengenal akhirat
127.
Tidak ada yang lebih dekat kepada kamu melainkan diri kamu sendiri.
Jika kamu tidak mengetahui dirimu sendiri, bagaimana kamu dapat mengetahui yang
lain?
128.
Ketahuilah, ada 3 sifat yang bersemayam di dalam dirimu iaitu :
i.
Sifat haiwan
ii.
Sifat syaitan
iii.
Sifat malaikat
129.
Pancaindera manusia bagaikan lima pintu yang terbuka menghadap
dunia luar. Namun yang paling menakjubkan daripada semua ini ialah hatinya yang
memiliki jendela terbuka ke dunia ruh yang ghaib.
130.
Sangat sesuai jika manusia disebut alam as-saghir.
No comments:
Post a Comment