Saturday, February 6, 2016

Huraian Zikir Harian Tariqah Al-Ghazaliyyah



FADHILAT (KELEBIHAN) BERZIKRULLAH (MENGINGATI ALLAH)

“Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku (berzikirlah), nescaya Aku ingat (pula) kepada kamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengengkari-Ku.” (Al-Baqarah : 152)

Dengan berzikir kepada Allah, Allah akan beri lebih perhatian dan kasih sayangNya kepada kita. Apabila Dia memberi lebih perhatian dan kasih sayang, maka semakin mudahlah segala urusan kita dengan Dia, iaitu segala urusan keduniaan dan keakhiratan.

“Dan ingatlah akan Tuhanmu (berzikirlah) dalam hatimu dengan merendah diri serta dengan perasaan takut, dan dengan tidak mengeraskan (menyaringkan) suara pada waktu pagi dan petang. Dan janganlah kamu termasuk kalangan orang-orang yang lalai.” (Al-’Araaf: 205)

Berzikir dapat mengelakkan kita daripada termasuk ke dalam kalangan orang-orang yang lalai.

“Dan milik Allahlah kerajaan langit dan bumi, dan Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingati (berzikir kepada) Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Wahai Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka.” (Ali-‘Imran : 190-191)

Dengan berzikir dapat menjadikan diri kita orang yang berakal di sisi Allah SWT, orang lebih berilmu dan lebih penghayatannya.

“Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah (zikrullah) hati menjadi tenang tenteram.” ( Ar-Ra’ad : 28 ).

Dengan berzikir, keimanan kita bertambah dan hati lebih tenang.
  
“Mahukah aku khabarkan kepada kamu tentang sebaik-baik amalan kamu yang amat suci di sisi Allah, yang meninggikan darjat kamu ke peringkat yang tertinggi, yang lebih mulia daripada menafkahkan emas dan perak, yang lebih utama daripada menghadapi musuh di tengah-tengah medan jihad, maka kamu tanggalkan lehernya atau mereka menanggalkan leher kamu?”
Para sahabat berkata : “Apakah itu wahai Rasulullah?”
Sabdanya : “Mengingati Allah (zikrullah).” (Ahmad, Turmizi, Ibnu Majah)

“Tiadalah seseorang mengerjakan suatu amalan yang lebih selamat baginya daripada seksa kubur selain ingat akan Allah (zikrullah).” (Turmizi, Ibnu Majah)

“Sesungguhnya Aku adalah sebagaimana yang disangkakan oleh hambaKu. Aku bersamanya apabila dia mengingati Aku.” (Bukhari, Muslim, Ahmad, Turmizi, An-Nasa’i)

“Perbandingan antara orang yang berzikir (ingat akan Allah) dengan orang yang tidak berzikir (tidak ingat akan Allah) adalah seperti orang yang hidup dengan orang yang mati. Orang yang tidak berzikir (tidak ingat akan Allah) adalah seperti orang mati.” ( (Bukhari, Muslim)

“Jika seorang daripada kamu tidak berani untuk beramal pada malam hari, tidak dapat membelanjakan hartanya pada jalan Allah kerana bakhil, dan tidak dapat berjuang pada jalan Allah kerana takut, maka hendaklah mengingati Allah (berzikrullah) sebanyak-banyaknya.” (Baihaqi, Thabrani, Al-Bazzar)

“Sesungguhnya sudah ada pada diri Rasulullah itu contoh teladan yang bagus untuk kamu (iaitu) bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari Qiamat dan dia banyak ingat akan Allah.” (Al-Ahzab : 21)





FADHILAT KALIMAH LAA ILAAHAILLALLAAH

“Iman itu lebih daripada 60 cabang, yang paling tinggi ialah kalimah Laa Ilaahaillallaah dan yang paling rendah ialah membuang duri dari tengah jalan.” (Bukhari & Muslim)

Cabang iman yang paling tinggi ialah pengetahuan, pemahaman, pengamalan dan penghayatan kalimah “Laa Ilaahaillallaah”.

Dari Jabir bin Abdillah ia berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Zikir yang paling mulia ialah Lailahaillallah dan doa yang paling baik ialah Alhamdulillah.” (Ibnu Majah).

Zikir “Laa Ilaahaillallaah” merupakan zikir yang paling mulia.

“Anak-anak kunci syurga ialah mengakui kalimah “Laa Ilaahaillallaah”.” (Ahmad)

Kalimah ini merupakan anak-anak kunci syurga.

Rasulullah bersabda : “Perbaharuilah iman kalian.”
Mereka bertanya : “Wahai Rasulullah, bagaimana cara memperbaharui iman kami?”
Baginda menjawab : Perbanyakkanlah mengucapkan “Laa Ilaahaillallaah.” (Ahmad, Thabrani)

Menzikirkan kalimah ini merupakan pembaharuan iman.

“Yang akan mencapai kebahagiaan dan keuntungan melalui syafaatku ialah orang yang mengucap kalimah Laa ilahaillallaah dengan hati yang ikhlas.” (Bukhari)

“Barangsiapa yang mengucapkan ‘Lailahaillallah’ dengan ikhlas, dia akan dimasukkan ke dalam syurga.” (Thabrani)

“Aku mengetahui satu kalimah yang tidaklah seorang hamba pun yang mengucapkannya dan membenarkannya dengan hati kemudian ia mati dengannya, melainkan haramlah ke atasnya Neraka Jahannam. Kalimah itu ialah “Lailahaillallah”.” (Al-Hakim)



Disiarkan buat pertama kali pada 6 Februari 2016

No comments:

Post a Comment